ممکن است از شهرت شکلات تلخ برای کمک به کاهش وزن آگاه باشید. این یک ایده جذاب است، اما آیا شواهد علم ‌برای این ادعا وجود دارد؟ آیا شکلات به طور کلی لاغر کننده است یا چاق کننده؟ برخی از محققان دریافته‌اند که خوردن شکلات ممکن است تأثیر مثبتی بر سطح قند خون شما داشته و بنابراین میل به غذاهای کم مغذی را کاهش دهد. شکلات، مخصوصا شکلات تلخ همچنین ممکن است از گرسنگی شما جلوگیری کند، زیرا بر هورمون مسئول تنظیم اشتها تاثیر می‌گذارد.

اگرچه شکلات تلخ به طور کلی جایگزین سالم تری برای شکلات‌های دیگر است، اما همچنان حاوی شکر است و شکلات تلخ بی کیفیت تر نیز ممکن است مواد افزودنی داشته باشد. اگر قصد لاغر شدن دارید، بهتر است شکلاتی را انتخاب کنید که درصد کاکائو بالایی دارد (70٪ و بالاتر) و در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید. البته مهم است که بدانید واکنش بدن شما به غذا برای شما کاملا منحصر به فرد است. در این نوشتار از هیوا شکلات در مورد لاغری یا چاقی با شکلات صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

 

چگونه شکلات ممکن است به کاهش وزن کمک کند؟

شکلات به طور کلی فیبر و مواد مغذی دارد. این میزان فیبر و مواد مغذی در شکلات تلخ نسبت به شکلات شیری بیشتر است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کاکائو موجود در آن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما شواهد چندان قوی نیستند. کاکائو حاوی موادی به نام فلاوانول است که ممکن است حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به پیش دیابت بهبود بخشد. فلاوانول‌ها نوعی پلی فنول هستند که مواد شیمیایی دفاعی تولید شده توسط گیاهان هستند که با طیف وسیعی از فواید سلامتی همراه بوده است. این مواد آنتی اکسیدانی به محافظت از سلول‌های شما در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

کاکائو موجود در شکلات تلخ همچنین ممکن است با کاهش سطح هورمونی به نام گرلین که در تنظیم اشتها نقش دارد، به شما کمک کند برای مدت طولانی تری احساس گرسنگی کنید. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل تاثیر شکلات تلخ بر کاهش وزن مورد نیاز است.

 

با خواص شکلات سفید بیشتر آشنا شوید؛ کلیک کنید.

کاهش وزن با شکلات تلخ

 

کنترل بهتر قند خون

مطالعات انجام شده بر روی افراد مبتلا به دیابت نشان داده است که خوردن شکلات تلخ با بهبود حساسیت به انسولین و احتمالاً کاهش وزن مرتبط است. حساسیت بهتر به انسولین به این معنی است که سلول‌های شما می‌توانند قند را سریعتر از خون جذب کنند و قند خون شما برای مدت طولانی بالا باقی نمی‌ماند. افزایش ناگهانی قند خون شما می‌تواند منجر به افت قند شود. این افت‌ها می‌تواند منجر به افزایش گرسنگی و هوس شده و در دراز مدت ممکن است چاق کننده باشد. تحقیقات بیشتری برای درک کامل ارتباط بین شکلات تلخ و کنترل قند خون مورد نیاز است.

 

بهبود کنترل اشتها

شکلات تلخ یک راه عالی برای ارضای هوس‌های شما نسبت به شیرینی در پایان غذا، بدون زیاده روی در غذا خوردن است. به نظر می‌رسد برخی از مطالعات این موضوع را تایید کرده و نشان می‌دهند که خوردن شکلات، مخصوصاً شکلات تلخ و حتی بو کردن آن، می‌تواند اشتهای شما را کاهش داده و سطح هورمون گرلین را در روده شما کاهش دهد. هورمون گرلین به مغز شما می‌گوید که گرسنه هستید. همانطور که غذا می‌خورید و احساس سیری می‌کنید، سطح گرلین کاهش می‌یابد. به این ترتیب، بعد از خوردن شکلات تلخ کمتر غذا می‌خورید.

 

کاهش گرسنگی

دانشمندان همچنین دریافته اند که افزایش قند خون بین افراد بسیار متفاوت است. ما می‌دانیم که درک پاسخ‌های شخصی شما به غذا و خوردن غذاهای مناسب برای سلامت متابولیک شما مفید است و می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. با برخی تحقیقات انجام شده، مشخص شده افرادی که شکلات مصرف می‌کنند انرژی بیشتری داشته و کمتر احساس گرسنگی می‌کنند.

 

خاصیت لاغر کنندگی شکلات

آیا شکلات تلخ لاغر کننده است؟

همانطور که دیدیم، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن شکلات ممکن است بر سطح قند خون و اشتهای شما تأثیر بگذارد، به نحوی که با کاهش وزن مرتبط است.

با این حال، خوردن بیش از حد یک ماده غذایی بهترین انتخاب برای سلامتی شما نیست، بنابراین مهم است که بدانید حتی به شکلات تلخ نیز مقادیر قابل توجهی شکر تصفیه شده اضافه می‌شود.

درصد کاکائو در شکلات تلخ می‌تواند بسیار متفاوت باشد، و هرچه کاکائو کمتری در آن وجود داشته باشد، احتمال وجود قند و مواد افزودنی بالا بیشتر است. اگر می‌خواهید با مصرف شکلات تلخ لاغر شوید، پزشکان توصیه می‌کنند شکلات تلخ بالای 70 درصد مصرف کنید.

شکلات هرچه کاکائو بیشتری داشته باشید، فیبر و پلی فنل و مواد خوب بیشتری نیز دارد. با این حال بهتر است در مصرف شکلات زیاده روی نکنید.

اگر عاشق شکلات شیری هستید، بهتر است به آرامی درصد کاکائو را در شکلاتی که می‌خورید افزایش دهید تا به حس چشایی شما با طعم و مزه درصد کاکائوی بالاتر سازگار شود. یکی از راه‌های انجام این کار، ترکیب شکلات تلخ با مواد غذایی دیگر مانند میوه است.

تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیب مواد غذایی می‌تواند بسیار مفید باشد. داشتن تعادل مناسب از پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و فیبر از غذاهای مناسب می‌تواند اثرات مثبتی بر پاسخ‌های متابولیک و لاغری داشته باشد.

 

7 واقعیت شکلاتی که نباید باور کنید!

خواندن فواید شکلات و احتمال لاغر شدن با شکلات بسیار جذاب است، اما همه آنچه در این باره می‌خوانید، باورکردنی نیست. در این بخش برخی از باورهای مرتبط با شکلات را مرور کرده و واقعیت آن‌ها را بیان خواهیم کرد.

  1. شکلات برای من مفید است.

دانه‌های کاکائو، ماده اصلی شکلات، حاوی پلی فنول‌های طبیعی است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد پلی فنول‌ها به کاهش فشار خون کمک می‌کنند و خواص آنتی اکسیدانی دارند. یک مطالعه در جولای 2020 از کالج پزشکی بیلور تگزاس نشان داد که شکلات می‌تواند به سلامت رگ‌های خونی قلب کمک کند. اما این مطالعه نوع شکلات، مقدار شکلات، آنچه مردم می‌خوردند یا عوامل خطر بیماری‌های قلبی و گردش خون که افراد ممکن است داشته باشند را در نظر نمی‌گیرد. بنابراین نمی‌توان هر نوع شکلات را لاغرکننده یا سالم دانست.

همچنین شکلات سرشار از قند و چربی اشباع شده است. این یک غذای پرانرژی (پرکالری) بوده و مصرف بیش از حد آن می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود. چاقی یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی است. برای بهره‌مندی از خواص پلی فنول‌ها پیشنهاد می‌کنیم، لوبیا، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید.

 

مضرات خوردن شکلات زیاد

 

  1. شکلات به من انرژی می‌دهد.

شکلات حاوی مقادیر کمی کافئین است که تصور می‌شود به افزایش انرژی در زمان گرسنگی کمک می‌کند. با این حال مصرف بیش از حد شکلات چاق کننده بوده، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم غذاهایی با قند و چربی کمتر و فیبر بیشتر مانند یک ساندویچ کوچک، یک تکه نان تست، یک سیب یا یک کاسه کوچک غلات شیرین نشده انتخاب کنید.

 

  1. شکلات تلخ برای من بهتر است.

شکلات تلخ حاوی مواد جامد کاکائو و کره کاکائو بیشتری نسبت به شکلات شیری است، اما میزان پلی فنول‌ها به نحوه پردازش شکلات بستگی دارد، بنابراین لزوما بهتر نیست. در طول فرآیند تولید شکلات، تخمیر، زمان و دمای برشته کردن و نیز افزودن مواد اضافی به کاکائو (مثلاً امولسیفایر یا شکر) ممکن است تقریباً به طور کامل پلی فنول‌ها از شکلات تلخ حذف شوند.

 

  1. یک شکلات تخته‌ای یک میان وعده عالی است.

شکلات تخته‌ای منجر به افزایش وزن می‌شود. یک تخته شکلات به طور متوسط 250 کیلو کالری دارد. این معادل 10 درصد از مصرف روزانه کالری توصیه شده برای مردان و 12 درصد کالری مورد نیاز خانم‌ها است. برای از دست دادن انرژی حاصل از یک تخته شکلات، یک فرد 50 ساله باید 45 تا 55 دقیقه راه برود.

 

  1. شکلات اعتیاد آور است.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه شکلات باعث اعتیاد فیزیکی می‌شود وجود ندارد. در عوض، احساسات ما در مورد شکلات، رفتار ما را تعیین می‌کند. زیرا مصرف شکلات باعث نشاط و شادی می‌شود. این ارتباط به این معنی بوده که ممکن است ما احساس کنیم به شکلات نیاز داریم که همین امر باعث اختلال در غذا خوردن می‌شود. در عوض، سعی کنید احساسات لذت بخش را از راه‌های دیگر به دست آورید. به عنوان مثال، به جای مصرف بیش از حد شکلات، در محیطی زیبا قدم بزنید، با یک دوست تماس بگیرید یا به سرگرمی‌هایی که دوست دارید بپردازید.

 

  1. پودر کاکائو چاق کننده نیست.

پودر کاکائو مورد استفاده برای تهیه شکلات داغ حاوی چربی کمتری است زیرا کره کاکائو و سایر چربی‌های موجود در یک تخته شکلات را شامل نمی‌شود. با این حال، بسته به چیزی که پودر کاکائو را با آن مخلوط می‌کنید، نوشیدنی حاوی پودر کاکائو شما می‌تواند به اندازه یک تا دو و نیم تخته شکلات متوسط حاوی انرژی (کالری)، چربی و شکر باشد.

مراقب مصرف بیش از حد پودر کاکائو که با شیر پرچرب تهیه شده و با مواد پر انرژی (خامه فرم گرفته، مارشمالو، پاشیدن کاکائو) سرو می‌شوند، باشید.

 

  1. من نمی‌توانم شکلات بخورم، دیابت دارم.

اکثر افرادی که دیابت دارند معمولاً می‌توانند شکلات را در حد اعتدال و به عنوان بخشی از یک سبک زندگی و رژیم غذایی سالم مصرف کنند. نیازی به محصولات شکلات مخصوص دیابتی نیست، زیرا اغلب دارای انرژی و چربی بیشتری هستند و همچنان ممکن است سطح گلوکز خون شما را افزایش دهند. در عوض، اگر تصمیم به خوردن شکلات دارید، مقدار کمی ‌از آن را در پایان وعده غذایی خود مصرف کنید تا بدن شما آن را آهسته تر جذب کند.

 

جمع بندی

خوردن مقدار کمی شکلات تلخ ممکن است با کاهش سطح هورمون گرسنگی گرلین به کنترل اشتهای شما و در نهایت لاغر شدن‌تان کمک کند. فلاونول‌های موجود در کاکائو همچنین ممکن است حساسیت به انسولین و کنترل قند خون را بهبود بخشد و به جلوگیری از خوردن بیشتر یا انتخاب گزینه‌های غذایی سالم کمک کند. به هر حال همیشه به دنبال تبلیغات نباشد و در مصرف هر نوع شکلات حد تعادل را رعایت کنید.

با وجود تمام محصولات شکلات موجود در بازار، تشخیص اینکه کدام یک برای سلامتی شما بهترین هستند دشوار است. به هر حال توصیه می‌شود شکلاتی انتخاب کنید که حداقل 70 درصد کاکائو داشته و حاوی شکر افزوده کمتر و بدون افزودنی‌های مصنوعی باشد. حتی بهترین کیفیت شکلات تلخ حاوی شکر اضافه است، بنابراین بهتر است آن را در حد اعتدال مصرف کنید. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از خواص شکلات جهت لاغری، آن را به میزان کم، همراه با میوه و خوراکی‌های سالم دیگر میل نمایید.

 


 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید