یکی از نوشیدنی‌های بسیار پرطرفدار که در همه کافه و رستوران‌ها سرو می‌شود، قهوه است. متد‌ها و وسایل زیادی برای دم کردن قهوه وجود دارد. بسیاری از افراد می‌خواهند که قهوه را در خانه به روش‌های مختلف دم کنند. اما با روش‌های دم کردن قهوه آشنایی ندارند.

در این نوشتار از هیوا شکلات قصد داریم شما را با متدها و روش‌های مختلف دم کردن قهوه آشنا کنیم تا به راحتی بتوانید حتی در منزل، طعم‌های مختلف قهوه را زیر زبانتان احساس کنید. چه قهوه نوش مبتدی باشید و چه با روش‌های مختلف دم کردن قهوه آشنایی اندکی داشته باشید، این مطلب برای شما مفید است. 

 

روش‌های مختلف برای دم آوری قهوه

برای درست کردن قهوه روش‌های مختلفی وجود دارد. هرکسی با توجه به ذائقه و علاقه خود می‌تواند یک روش را برای دم کردن قهوه انتخاب کند. انواع روش‌های دم کردن قهوه شامل روش غوطه وری، روش تحت فشار و روش چکانه‌ای است.

 

روش تحت فشار 

در سال‌های اخیر ایتالیایی‌ها برای درست کردن سریع قهوه از روش تحت فشار استفاده کردند. این روش باعث ایجاد نوشیدنی‌هایی بر پایه اسپرسو شد. در روش تحت فشار، آب با فشار بالا از بین پودر قهوه عبور می‌کند و عصاره قهوه از آن خارج می‌شود. یکی از عناصر حیاتی در این روش، فشار بالا است. مزایای دم کردن قهوه با روش تحت فشار عبارتند از:

  • دم کردن قهوه به این روش بسیار آسان بوده و نیاز به یادگیری ندارد.
  • تنها ابزار مورد نیاز در این روش، دستگاه اسپرسو ساز است.
  • قهوه نهایی در روش تحت فشار، غلظت بالایی دارد.
  • تهیه قهوه با این روش در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شود.

 

موکاپات با اسپرسو ساز اجاقی

 این نوع دستگاه قهوه ساز ایتالیایی، قهوه را تحت فشار زیادی آماده می‌کند. این دستگاه نسبت به اسپرسوسازهای معمولی قیمت پایین‌تری داشته و برای مسافرت و کمپینگ انتخاب مناسبی است. قهوه تهیه شده از این روش بسیار تلخ بوده و ممکن است مزه آن برای همه افراد خوشایند نباشد.

اسپرسوساز برقی

برای درست کردن انواع قهوه همچون کاپوچینو، موکا، لاته و … از دستگاه اسپرسوساز برقی استفاده می‌شود. قهوه‌ای که در دستگاه اسپرسوساز قرار می‌گیرد، باید دانه‌های درشتی داشته باشد. در این روش آب داغ به دمای نزدیک جوش با دانه‌های درشت قهوه ترکیب شده و شات‌های کوچکی از قهوه به شما می‌دهد. این نوع قهوه کافئین بسیار کمی دارد و مورد پسند بسیاری از افراد است. 

 

دم کردن قهوه با اسپرسوساز

 

ائروپرس

این وسیله سه تکه برای درست کردن فوری قهوه کاربرد دارد. ائروپرس تحت فشار بسیار زیادی موجب استخراج طعم قهوه شده و بسیار کاربردی است.

قهوه ساز کپسولی

 دم کر‌دن قهوه با دستگاه قهوه ساز کپسولی بسیار آسان است. در این روش نیازی به قهوه‌های دانه درشت یا حتی آسیاب شده نیست. کافی است تا کپسول‌های قهوه‌ را وارد دستگاه کنید و با فشار دادن دکمه استارت، قهوه فوری خود را تحویل بگیرید.

 

روش غوطه وری

برای لذت بردن از نوشیدن یک فنجان قهوه صبحگاهی، قهوه را با روش غوطه وری دم کنید. در این روش ابتدا باید آب نزدیک به جوش را به قهوه آسیاب یا پرس شده اضافه کنید. صبر کنید تا مدت زمانی قهوه درون آب بماند تا به طور کامل دم بکشد. دم کشیدن به این روش بسیار راحت بوده و شبیه به دم کردن چای است. مزایای دم کردن قهوه با روش غوطه وری عبارتند از:

  • قهوه تولید شده به روش غوطه‌وری، غلیظ‌تر است.
  • فرایند دم کردن قهوه هم راحت بوده و نیاز به یادگیری ندارد.
  • برای دم کردن قهوه نیاز به تجهیزات اضافی ندارید.
  • ابزارهای دم کردن قهوه با این روش، قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر ابزارها دارند.

درست کردن قهوه با فرنچ پرس

فرنچ پرس

 این ابزار یکی از بهترین وسیله‌ها برای دم کردن قهوه خانگی بوده که با کمک آن می‌توان همزمان چندین فنجان قهوه دم کرد.

برای درست کردن قهوه به روش فرنچ پرس زمان زیادی نیاز ندارید. قهوه فرانسه آماده را به مخزن فرنچ پرس اضافه کرده و روی آن آب داغ بریزید. پس از گذشت چهار یا پنج دقیقه فیلتر را به سمت پایین کشیده و قهوه شما آماده است.

سایفون پات

 این روش کمی پیچیده‌تر از روش‌های قبل بوده، اما در نهایت قهوه ‌ شما طعم بهتری دارد. سایفون پات یک روش وکیوم حرارتی بوده که آب را تا حدی بالا می‌آورد تا به دانه‌های قهوه برسد. پس از خیسانده شدن و دم کشیدن قهوه، قهوه آماده شده از قسمت پایینی دستگاه خارج می‌شود.

جذوه یا ایبریک

 در این روش قهوه ترک از طریق غوطه وری دم می‌کشد. ابتدا دانه‌های قهوه را به طور کامل پودر و آسیاب می‌کنیم. پودر قهوه را به آب اضافه کرده و در ظرف مخصوص به نام ایبریک یا همان جذوه می‌ریزیم. سپس یک قهوه بی‌نظیر در زمان کم به وجود می‌آید.

کلد برو

قهوه‌ی تهیه شده از روش کلد برو، شیرینی بیش‌تری نسبت به روش‌‌های دیگر دارد. در این روش باید زمان زیادی را برای دم کردن قهوه طی کنید. شب تا صبح صبر کنید تا دانه‌های قهوه دم بکشد و رنگ قهوه‌ای پیدا کند. سپس قهوه شما آماده است.

 

روش چکانه‌ای

دم کردن به روش چکانه‌ای برای افرادی که علاقه زیادی به فرآیند و مراحل دم آوری قهوه دارند، مناسب است. در این فرایند آب به طور یکنواخت روی قهوه آسیاب شده در فیلتر کاغذی ریخته می‌شود. آب به آرامی از میان قهوه عبور می‌کند و به درون محفظه چکه می‌کند. در نهایت قهوه‌ای با طعم متفاوت به وجود می‌آید. مزایای دم کردن قهوه با روش چکانه‌ای عبارتند از:

  • در این روش قهوه اسیدیته بالایی دارد که کمی مزه ترش می‌دهد.
  • در روش چکانه‌ای، کنترل بیش‌تری بر فرآیند و مراحل مختلف دم کردن قهوه دارید.
  • با استفاده از فیلتر کاغذی تمامی پوره و مواد اضافی قهوه گرفته می‌شود و یک قهوه شفاف و تمیز به وجود می‌آید.

ابزار کمکس

اگر قصد دارید تا همزمان بیش‌تر از یک فنجان قهوه درست کنید، این روش مناسب شما است. برای دم کردن قهوه به این روش به یک فیلتر کاغذی، قهوه با سایز مناسب و آب بسیار داغ نیاز دارید تا به روش چکانه‌ای یک قهوه متفاوت دم کنید.

دستگاه وی 60

قهوه ساز وی 60 یک ابزار کاربر پسند و ارزان بوده که در بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها استفاده می‌شود. این دستگاه بسیار کوچک و سبک طراحی شده و قابلیت حمل و نقل آسان دارد. با استفاده از این دستگاه می‌توانید تنها در سه دقیقه یک فنجان قهوه عالی دم کنید.

 

 

طرز تهیه قهوه با شکلات

اگر شما هم به ترکیب قهوه و شکلات علاقه دارید و می‌خواهید که یک نوشیدنی با ترکیبی از قهوه و شکلات داشته باشید، باید در فرایند دم کردن قهوه از شکلات استفاده کنید. اما برای برخی سوال پیش می‌آید که چگونه قهوه را با شکلات درست کنیم؟ در ادامه طرز تهیه قهوه با شکلات را بررسی می‌کنیم.

  • مرحله اول: شکلات را آب کنید

در مرحله اول یک تابه بردارید و شکلات را درون آن بریزید. بهتر است که شکلات شما تلخ باشد. زمانی که شکلات‌ها در حال آب شدن هستند، پودر کاکائو را اضافه کنید و همه مواد را هم بزنید. برای خرید شکلات تلخ کلیک کنید.

  • مرحله دوم: مخلوط را آماده کنید

پس از اینکه مخلوط آماده شد، دو شات قهوه غلیظ را به همراه خامه به تابه اضافه کنید. این مخلوط را به مدت دو تا سه دقیقه بجوشانید تا محلولی یکدست به وجود بیاید.

  • مرحله سوم: قهوه را گرم سرو کنید

مخلوط را در فنجان بریزید و پس از اضافه کردن یک قاشق عسل، به صورت گرم سرو کنید.

 

 

چه شکلاتی با قهوه بخوریم؟

ترکیب شکلات و قهوه، طعم بسیار عالی دارد. برای خوردن شکلات به همراه قهوه باید شکلاتی را انتخاب کنید که طعم مشابهی با قهوه داشته باشد. برای مثال قهوه‌های آجیلی به همراه شکلات تلخ طعم بسیار عالی دارند. اما در مقابل طعم قهوه‌های میوه‌ای با شیر یا شکلات سفید بی‌نظیر است. همچنین قهوه برزیلی با شکلات تلخ مزه بسیار لذیذی دارد. شکلات تلخ بالای 90 درصد را با این نوع قهوه امتحان کنید. به همراه قهوه اسپرسو هم می‌توانید از شکلات تلخ استفاده کنید.

 

سخن پایانی

در این مطلب در خصوص انواع روش‌های دم کردن قهوه صحبت کردیم. قهوه یکی از نوشیدنی‌های خوشمزه بوده که با روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. با توجه به ذائقه و علاقه خود می‌توانید قهوه را دم کنید. انواع مختلف روش‌های دم کردن قهوه شامل روش غوطه وری، روش چکانه‌ای و تحت فشار است. هر کدام از این روش‌ها مزایای ویژه‌ای دارد. برخی از افراد علاقه زیادی به خوردن شکلات به همراه قهوه دارند.

برای انتخاب شکلات باید به متناسب بودن طعم آن و قهوه دقت کنید. در سایت هیوا شکلات، انواع مختلفی از قهوه برای خوردن در کنار قهوه یا درست کردن یک نوشیدنی ترکیبی با قهوه در برندهای مختلف و قیمت مناسب به فروش می‌رسند. شما می‌توانید انواع شکلات‌های کنار قهوه خود را از نوع شکلات‌های تلخ یا شیری از فروشگاه اینترنتی هیوا شکلات سفارش دهید و در صورت نیاز از طریق مشاوره رایگان، سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسید.

 

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید