شکلات تلخ که از دانه‌های درخت کاکائو درست می‌شود، شکلاتی غنی و تلخ است که از مواد جامد کاکائو فرآوری شده، شکر و کره کاکائو تولید می‌شود. درصد کاکائو بر طعم و تلخی آن تأثیر می گذارد، به طوری که تلخ‌ترین شکلات‌ها حاوی 70 تا 85 درصد مواد جامد کاکائو هستند. شکلات تلخ فواید و خواص بی‌نظیری برای سلامتی دارد. به عنوان مثال برای روده شما مفید است، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و باعث رشد برخی از باکتری‌های خوب روده می‌شود.

به هر حال ممکن است برخی از انواع شکلات‌ها حاوی سطوح بالایی از شکر تصفیه شده و مواد افزودنی باشند، به همین دلیل باید در مصرف شکلات تلخ حد اعتدال را رعایت کرد! در این نوشتار از هیوا شکلات بیشتر در مورد میزان مصرف شکلات تلخ و عوارض احتمالی مصرف زیاد شکلات تلخ صحبت خواهیم کرد.

برای خواندن مطلب بیشتر درباره خواص شکلات تلخ کلیک کنید

 

درباره شکلات تلخ بیشتر بدانید

بهترین شکلات تلخ همیشه دارای مشروب شکلاتی یا دانه کاکائو به عنوان اولین ماده است. ممکن است انواع مختلفی از کاکائو مانند پودر کاکائو، دانه کاکائو و کره کاکائو به شکلات تلخ اضافه شود. گاهی اوقات مواد دیگری نیز به شکلات تلخ اضافه می‌شود تا ظاهر، طعم و ماندگاری آن را بهبود بخشد. برخی از این مواد بی ضرر هستند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند تأثیر منفی بر کیفیت کلی شکلات داشته باشند.

مقدار مصرف روزانه شکلات تلخ

از جمله مواد اضافه شده به شکلات تلخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شکر

شکر اغلب به شکلات تلخ اضافه می‌شود تا طعم تلخ آن را متعادل کند. در حالی که شکر جزء مهمی از شکلات تلخ است، برخی از برندها بیش از حد مجاز استفاده می‌کنند. به ندرت می‌توان شکلات تلخی را پیدا کرد که شکر اضافه نداشته باشد. یک قانون سرانگشتی این است که برندی را انتخاب کنید که قند کمتری در مواد افزودنی داشته باشد. توجه داشته باشید که هر چه درصد کاکائو بیشتر باشد، میزان شکر یا قند آن کمتر خواهد بود.

لسیتین

لسیتین یک ماده اختیاری در شکلات تلخ است. به بسیاری از شکلات‌های فروشگاهی به عنوان امولسیفایر اضافه می‌شود. از جدا شدن کره کاکائو و کاکائو جلوگیری می‌کند طعم شکلات تلخ را بهبود می‌بخشد. لسیتین معمولاً از دانه‌های سویا گرفته می‌شود، بنابراین ممکن است آن را به عنوان لسیتین سویا روی برچسب مشاهده کنید. لسیتین سویا در مقادیر کم در شکلات تلخ استفاده می‌شود که نباید هیچ گونه نگرانی در مورد اثرات سلامتی یا کیفیت ایجاد کند.

طعم دهنده‌ها

شکلات تلخ اغلب با ادویه‌ها، عصاره‌ها و روغن‌ها طعم دار شده تا طعم آن بهبود یابد. رایج ترین طعم دهنده ای که در شکلات تلخ می‌بینید وانیل است. اگر می‌خواهید شکلات تلخ طعم دار استفاده کنید، بهتر است انواع ارگانیک آن را انتخاب نمایید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که طعم‌ها مصنوعی نیستند.

چربی ترانس

اگر شکلات تلخ حاوی چربی ترانس است، به شدت از خوردن آن اجتناب کنید. چربی ترانس یک عامل خطر مهم در ابتلا به بیماری قلبی است. تولیدکنندگان گاهی اوقات از چربی ترانس برای ماندگاری و قوام شکلات تلخ استفاده می‌کنند. برای اینکه مطمئن شوید شکلات شما حاوی چربی ترانس نیست، لیست مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنید. اگر روغن هیدروژنه یا نیمه هیدروژنه در آن وجود داشت، به این معنی است که شکلات تلخ حاوی چربی ترانس است.

 

عوارض مصرف زیاد شکلات تلخ

همان طور که اشاره کردیم، شکلات تلخ خواص و فواید بی نظیری برای سلامتی دارد؛ اما با این حال شکلات تلخ خطراتی نیز برای سلامتی دارد که بهتر است از آن‌ها آگاه باشید.

 

شکلات تلخ حاوی کافئین است.

شکلات تلخ نسبت به شکلات شیری و شکلات سفید محتوای کافئین بیشتری دارد. مصرف مقادیر زیاد شکلات تلخ می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب، اسهال، اضطراب، تحریک پذیری، عصبی شدن و کم آبی بدن شود. کافئین همچنین می‌تواند باعث افزایش فشار خون یا مشکل در تمرکز شود. کافئین می‌تواند باعث بی خوابی شود، بنابراین باید قبل از خواب از خوردن شکلات تلخ خودداری کنید. اگر به کافئین حساس هستید یا فشار خون دارید، باید از مصرف مقدار زیادی شکلات تلخ خودداری کنید.

سنگ کلیه

شکلات تلخ ممکن است احتمال سنگ کلیه را افزایش دهد. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، شکلات تلخ دارای اگزالات است. این می‌تواند باعث افزایش دفع اگزالات در ادرار شود که خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. اگر مستعد سنگ کلیه هستید یا اگر در گذشته سنگ کلیه داشته اید، مهم است که از مصرف اگزالات در اشکال مختلف از جمله شکلات تلخ خودداری کنید.

 

عوارض مصرف زیاد شکلات تلخ

 

سردردهای میگرنی

شکلات تلخ ممکن است علائم میگرن را تحریک کند. شکلات تلخ حاوی یک ماده شیمیایی طبیعی به نام تیرامین است. تصور می‌شود که تیرامین احتمالاً باعث سردردهای میگرنی می‌شود، اما مطالعات بیشتری برای درک بهتر این رابطه مورد نیاز است.

شکلات تلخ همچنین قند بالایی دارد و می‌تواند سطح قند خون شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. قند خون بالا یا‌ هایپرگلیسمی نیز می‌تواند باعث سردردهای میگرنی شود. اگر اغلب دچار سردردهای میگرنی می‌شوید، بهتر است در مصرف شکلات حد اعتدال را رعایت کنید.

شکلات تلخ حاوی شکر است.

شکلات تلخ دارای مقدار قابل توجهی چربی اشباع و قند است. یک اونس شکلات تلخ 150 کالری دارد که بیشتر کالری آن از چربی و شکر است. مصرف بیش از حد چربی و قند می‌تواند می‌تواند باعث افزایش چربی در بدن شده و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد. با این حال، شکلات تلخ بسیار مفیدتر از شکلات سفید یا شکلات شیری است.

 

میزان مصرف شکلات تلخ

مانند هر خوراکی شیرین دیگری، رعایت حد اعتدال در مصرف شکلات تلخ نیز ضروری است. یک تصور اشتباه این است که چون شکلات تلخ دارای خواص سلامتی است، هرچقدر بخواهم می‌توانم مصرف کنم! به هر حال باید بدانید که هرچند شکلات تلخ از نظر آنتی اکسیدان هایی مانند فلاوانول فوایدی دارد، اما آنها به اندازه کافی قانع کننده نیستند که بگوییم شما باید حتما آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

شکلات تلخ دارای کالری بالایی است. شما می‌توانید از شکلات تلخ به‌عنوان گزینه‌ای خوب برای میان‌وعده استفاده کنید اما در مصرف آن زیاده روی نکنید.

 

سخن آخر

شکلات تلخ منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی است و به طور کلی حاوی قند کمتری نسبت به شکلات شیری است. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که شکلات تلخ ممکن است به کاهش خطر بیماری قلبی، کاهش التهاب و مقاومت به انسولین، افزایش تنوع میکروبیوم روده و بهبود عملکرد مغز کمک کند. به هر حال افرادی که علاقه مند به مصرف بیش از حد شکلات تلخ هستند باید به خاطر داشته باشند که این شکلات دارای چربی و کالری بالایی است، بنابراین در مصرف آن دقت داشته باشید. بهتر است شکلاتی را انتخاب کنید که حاوی حداقل 70 درصد کاکائو باشد.

در پایان اگر تمایل به خرید شکلات تلخ باکیفیت و ارگانیک دارید، پیشنهاد می‌کنیم از محصولات ما در هیوا تجارت کیمیا دیدن کنید. ما انواع شکلات تلخ را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار شما قرار داده و به سراسر ایران ارسال می‌کنیم.

 

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. حیدری 1403/02/02 پاسخ

    سلام میزان مصرف را ننوشتید در روز چند گرم شکلات تلخ ۹۶ درصد خورده شود

نظر خود را وارد کنید