شکلات جزو آن دسته از خوراکی‌هایی به حساب می‌آید که می‌تواند برای سلامتی هم خوب و هم بد باشد. خوردن شکلات بیش از حد اندازه یا در زمان نامناسب، هم از نظر سلامتی و هم از نظر عوارض جانبی خصوصا در معده و سیستم عصبی و قلبی عروقی مشکلاتی را ایجاد می‌کند. این عوارض جانبی کاملا موقتی هستند که با قطع مصرف شکلات از بین ‌می‌روند. با این وجود برخی از افراد نسبت به اثرات ترکیبات خاص موجود در شکلات، حساس هستند. در این مطلب از فروشگاه اینترنتی هیوا شکلات همراه ما باشید تا به این سوال، پاسخ دهیم که آیا خوردن شکلات با معده خالی ضرر دارد؟

 

آیا خوردن شکلات با معده خالی ضرر دارد؟

شکلات یکی از خوراکی‌های محبوب اغلب افراد است که به عنوان کادو برای ابراز عشق و احترام مورد استفاده قرار می‌گیرد. نه تنها کودکان بلکه بسیاری از بزرگسالان هم علاقه شدیدی به خوردن شکلات دارند. بسیاری از افراد هنگامی که خلق و خویشان بد است، به مصرف شکلات روی می‌آورند تا احساس بهتری داشته باشند.

برخی از افراد صبح‌ها و به‌صورت ناشتا ترجیح می‌دهند شکلات بخورند. اما بسیاری از متخصصان تغذیه ابراز می‌کنند که نباید شکلات را به‌صورت ناشتا مصرف کرد؛ زیرا می‌تواند خطرات زیادی را برای سلامتی به وجود آورد. شکلات سرشار از موادی مانند قند، چربی، کادمیوم و کافئین است. از این رو وقتی به‌صورت ناشتا مصرف شود، مشکلاتی مانند رفلاکس اسید، دیابت، افزایش وزن و... را ایجاد می‌کند.

حتما بخوانید: اگر این مشکلات را دارید شکلات مصرف نکنید!

 

مصرف شکلات با معده خالی

خوردن شکلات با معده خالی چه خطراتی دارد؟

خیلی از ما عادات غذایی غلطی داریم که نه تنها برای بدن ما بلکه برای بیماری‌هایی که قبلا به آن‌ها مبتلا شده‌ایم هم خطرناک هستند. یکی از این عادات غذایی غلط، خوردن مواد غذایی از جمله شیرینی و شکلات با معده خالی است. در ادامه برخی مشکلاتی را که خوردن شکلات به‌صورت ناشتا ایجاد می‌کند، توضیح می‌دهیم. 

مشکل رفلاکس اسید

یکی از مشکلاتی که مصرف شکلات با معده خالی برای افراد ایجاد می‌کند، رفلاکس اسید معده است. رفلاکس معده یا عارضه بازگشت اسید زمانی رخ می‌دهد که محتویات معده به داخل مری منتقل شوند. اما مصرف شکلات با معده خالی چگونه می‌تواند مشکل رفلاکس اسید را به وجود آورد؟ دلیل اصلی این موضوع، اسیدی بودن ماهیت شکلات است.

بر اساس توصیه پزشکان، چیز‌هایی که اسید معده را افزایش می‌دهند به هیچ وجه نباید صبح‌ها با معده خالی مصرف شوند. شکلات هم ماهیت اسیدی دارد، بنابراین سطح اسید را در معده افزایش می‌دهد. از آنجایی که مصرف شکلات سطح اسید معده در بدن را افزایش می‌دهد، پس باعث دل درد می‌شود. در نتیجه باید بیان کرد که افراد با مشکل گاز یا اسید معده، به هیچ وجه نباید شکلات را صبح و با معده خالی میل کنند.

احتمال افزایش سطح قند خون

خوردن شکلات هنگام صبح با معده خالی می‌تواند سطح قند خون را افزایش دهد. ۴۴ گرم شکلات حاوی حدودا ۲۳۵ کالری، ۲۲۱ گرم شکر و میزان ۱۳ گرم چربی است. مصرف شکلات با معده خالی خطر ابتلا به دیابت را به‌صورت چشمگیری افزایش می‌دهد؛ زیرا بدن در زمان ناشتا بودن، قند شکلات را سریعا دریافت و جذب می‌کند که منجر به افزایش قابل توجه قند خون می‌شود.

ایجاد مشکلات اضطراب

شکلات به دلیل داشتن کافئین باعث افزایش اضطراب می‌شود حال وقتی مصرف آن در حالت ناشتا باشد، بیش‌تر خود را نشان می‌دهد. خوردن شکلات با معده خالی، تحریک‌پذیری و بی‌قراری را به دنبال دارد. وجود کافئین در شکلات مصرفی باعث افزایش ضربان قلب و همینطور بی‌خوابی در فرد می‌شود. مصرف شکلات، اختلالات اضطرابی را در برخی از افراد به وجود می‌آورد. از این رو اگر از قبل چنین مشکلی دارید از مصرف آن خودداری کنید.

حتما بخوانید: شکلات لاغر کننده است یا چاق کننده؟

 

ضرر خوردن شکلات با معده خالی

 

آیا خوردن شکلات با معده خالی باعث چاقی می‌شود؟

در پاسخ به سوال که آیا خوردن شکلات با معده خالی باعث چاقی می‌شود؟ باید بگوییم بله، مصرف این خوراکی به‌صورت ناشتا، افزایش وزن را به دنبال دارد. اما دلیل این اتفاق چه چیزی است و مصرف شکلات چگونه باعث چاقی می‌شود. بدن بعد از مصرف شکلات به‌صورت ناشتا، سریعا قند آن را دریافت و بلافاصله جذب خود می‌کند. همین موضوع باعث گرسنه‌تر شدن فرد و شروع به پرخوری در آن می‌شود.

اگر قصد کاهش وزن دارید، پس باید مصرف شکلات را تا حد زیادی کاهش دهید یا کلا آن را کنار بگذارید. به‌صورت کلی پزشکان مصرف شکلات را در صبح و با معده خالی به هیچ وجه توصیه نمی‌کنند؛ زیرا می‌تواند به بدن آسیب‌های جدی برساند. بنابراین ممکن است با مصرف این خوراکی خوشمزه و دوستداشتنی با مشکلات سلامتی زیادی مواجه شوید.

 

آیا شکلات برای زخم معده ضرر دارد؟

شکلات یکی از خوراکی‌های خیلی خوشمزه و پر از فایده برای بسیاری از افراد به حساب می‌آید. اما این موضوع برای همه صدق نمی‌کند. برخی از افراد نسبت به ترکیبات مختلف موجود در شکلات مانند کافئین حساسیت نشان می‌دهند. این خوراکی برای افراد مبتلا به زخم معده، ضررهایی دارد. به همین دلیل باید از مصرف آن کاملا خودداری کرد. 

در واقع زخم معده به دلیل از بین رفتن پوشش محافظ معده بر اثر ترشح بیش از اندازه اسید در این اندام به وجود می‌آید. این اسید، زخم‌های بازی را در معده ایجاد می‌کند که در موارد حاد با التهاب شدید، خونریزی و درد شدید همراه است. به دلیل اسیدی بودن شکلات و تحریک پوشش درونی معده، مصرف آن برای بیماران مبتلا به زخم معده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

 

خوردن شکلات با معده خالی

 

سخن پایانی

خواص شکلات برای تمامی افراد شناخته شده است. اما مصرف این خوراکی در مواقع نامناسب و برای برخی از افراد تماما ضرر دارد. برخی از افراد با خوردن شکلات، درد یا سوزشی را در قلب یا معده خود احساس می‌کنند و به‌صورت کلی برای افراد دارای زخم معده، مضر است. خوردن بیش از حد شکلات، کلسترول خون را افزایش می‌دهد و برای افراد مبتلا به آلرژی‌های غذایی سبب تشدید آلرژی می‌شود.

مصرف شکلات برای افراد مضطرب نیز باید محدود شود؛ زیرا این خوراکی به دلیل داشتن کافئین زیاد، اضطراب را افزایش می‌دهد. در کنار موارد بیان شده، مصرف شکلات با معده خالی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود؛ زیرا انجام این کار مشکلاتی مانند رفلاکس اسید، احتمال افزایش سطح قند خون، افزایش اضطراب و افزایش وزن را به دنبال دارد. شما می‌توانید انواع مختلف شکلات‌ها و حتی شکلات تلخ که فواید بیش‌تری هم دارند در برندهای متنوع از سایت هیوا شکلات و با قیمتی مناسب سفارش دهید. 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید