نبات در واقع نوعی قند است که آن را از نیشکر تولید می‌کنند؛ بدین صورت که با حل کردن شکر در آب جوش و آویزان کردن نخی در آن، منتظر خشک شدن و تشکیل بلور می‌شوند. نبات دارای خواص بسیار و متنوعی است. این خوراکی خوشمزه در مقایسه با سایر آبنبات‌ها خواصی مانند ضد نفخ و ملین دارد و سرشار از میزان زیادی ساکاروز است که سریعا جذب بدن می‌شود.

نبات در کالا‌های پخته شده هم به‌صورت نبات سنگی و هم به‌صورت آبنبات خرد شده به کار می‌رود. اما با وجود خواص بسیار زیاد نبات، نباید در مصرف آن زیاده روی شود. شاید برایتان سوال پیش بیاید که با وجود این همه خواصی که نبات دارد، آیا مصرف بیش از حد آن مضر و خطرناک است؟ باید بگوییم که بله مصرف بیش از حد نبات می‌تواند خطراتی را برای کبد، تب و در طب سنتی داشته باشد که در این مطلب از هیوا شکلات بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

 

مضرات نبات چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که ماده اولیه شکر، قند و نبات با هم یکی است اما کریستال‌های ایجاده شده در نبات از نظر وضعیت فیزیکی و نوع کریستال با این دو ماده تفاوت دارد. به همین دلیل خاصیت قند، شکر و نبات با یکدیگر متفاوت است و نبات نسبت به هر دو، طبیعت گرم‌تری دارد. در نتیجه از نبات برای مشکلاتی مانند نفخ، مشکلات گوارشی، دل درد و... استفاده می‌کنند.

تاثیر نبات در بهبود مشکلات از نظر تجربی هم به اثبات رسیده است. اما متاسفانه از نظر علمی هنوز هیچ کاری روی آن انجام نداده‌اند. در رابطه با مضرات نبات باید بگوییم مصرف قند، شکر و نبات به میزان زیاد، معایب بسیاری دارد و مصرف آن برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود. از آنجایی که نبات به دلیل رطوبت بسیار کم بافت سخت‌تری نسبت به قند دارد و شیرین‌تر است، پس مصرف آن را برای افراد چاق و دیابتی منع کرده‌اند.

 

نبات زرد را از فروشگاه‌های معتبر بخرید!

بسیاری از افراد هنگام انتخاب نبات به دلیل علاقه به زعفران یا هر دلیل دیگری، به دنبال نوع زرد آن هستند. اما نکته اساسی که هنگام خرید نبات باید به آن توجه کنید این است که به هیچ وجه نباید نبات زرد بخرید. بیش‌تر نبات‌های زرد رنگ که تحت عنوان نبات‌های زعفرانی به فروش می‌رسند با جوهر زعفران رنگ شدند. این جوهر، ماده‌ای بسیار خطرناک و سرطان‌زا است.

از طرفی مصرف جوهر زعفران منجر به یک سری بیماری‌ها می‌شوند که هر کدام از آن‌ها خطرات خاص خود را دارند. بیش فعالی در کودکان، تومور‌های تیروئیدی، تاری دید، معضلات گوارشی و آسمی، تشدید میگرن، حساسیت‌های و مشکلات پوستی مانند پورپورا از جمله رایج‌ترین این بیماری‌ها هستند. به همین دلیل اگر علاقه زیادی به مصرف نبات زعفرانی دارید، حتما از فروشگاه معتبری آن را خریداری کنید.

در برخی از مواقع پر‌های زعفرانی روی نبات‌ها به چشم می‌خورند که نشان دهنده استفاده از زعفران برای ایجاد رنگ زرد نبات‌ها است. اما به هیچ وجه گول این موضوع را نخورید که از زعفران برای تولید نبات زرد رنگ استفاده کرده‌اند. از این رو بهتر است به حرف متخصصان گوش کنید و برای مصرف روزانه تنها نبات سفید بخرید. البته این موضوع را فراموش نکنید که مصرف بیش از حد نبات باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نیز می‌شود.

 

برای خرید اینترنتی انواع مدل نبات از هیوا شکلات کلیک کنید!

 

خرید نبات از فروشگاه معتبر

 

شهد بهار یک برند معروف تولید کننده انواع نبات سفید و زرد رنگ است که مدل‌های مختلفی از محصولات آن در فروشگاه هیوا شکلات با بهترین کیفیت و قیمت مناسب به فروش می‌رسند. این نبات‌ها در محیطی کاملا بهداشتی و با استفاده از با کیفیت‌ترین مواد اولیه تولید شدند. همچنین این نبات‌های اعلا در نوع زرد رنگ خود با استفاده از زعفران اصل تهیه و تولید می‌شوند و هیچ خطری برای سلامت شما ندارند. البته به طور کلی پیشنهاد ما این است که در مصرف نبات تا حد زیادی صرفه‌جویی کنید.

 

آیا مصرف بیش از حد نبات مضر و خطرناک است؟

همواره باید روی این نکته تاکید شود که افراد نباید بیشتر از حد معمول از نبات استفاده کنند؛ زیرا مصرف بیش از حد هر ماده‌ای حتی ویتامین هم ضرر و زیان‌های بسیاری برای بدن دارد. پس مصرف قند و شکر و نبات هم بیش از حد اندازه و به میزان زیاد برای بدن مضر است. به خصوص برای کسانی که مشکلاتی مانند دیابت دارند.

هر چند که نبات دارای طبعی گرم است و خواص بسیار زیاد و مختلفی برای بدن دارد؛ اما به هیچ نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. در هر صورت در مصرف شیرینی‌جات از جمله نبات توازن و تعادل را برقرار سازید تا مانع از عوارض جانبی آن‌ها به خصوص افزایش قند خون شوید. 

 

مضرات نبات

 

مضرات نبات برای کبد

بر اساس برخی تحقیقات صورت گرفته، ترکیبات موجود در نبات از جمله کورکومینوئید‌ها، کورکومین و فلاوونوئید‌ها دارای قدرت ضد سرطانی هستند. این ترکیبات، رشد سلول‌های سرطانی را مهار می‌کنند و در تثبیت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب‌ها نقش موثری دارند. علاوه بر این، مصرف نبات به تثبیت آنتی اکسیدان‌ها در بدن کمک می‌کند و مانع از آسیب‌های اکسیداتیو می‌شود.

اما بر اساس مطالبی که اخیر منتشر شده‌اند، مصرف نبات یکی از عوامل موثر در ایجاد سرطان نیز به حساب می‌آید. نبات‌های کارخانه‌ای حاوی بلانکیت هستند که این ترکیب، عاملی موثر در ابتلا به برخی سرطان‌ها خصوصا سرطان کبد به شمار می‌رود. بلانکیت در واقع نوعی ترکیب گوگردی است که از آن در صنایع مختلف مانند ساخت شکلات، آبنبات و همینطور نبات‌ها استفاده می‌شود.

از بلانکیت جهت شفاف‌تر و زیباتر شدن ظاهر نبات استفاده می‌کنند؛ اما تحقیقات جدید ثابت کرده‌اند که این ماده عامل ایجاد سرطان کبد است. به همین دلیل توصیه می‌شود نبات را حتما از عطاری‌ها یا فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید.

 

آیا نبات برای تب ضرر دارد؟

نبات برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید و موثر است، خصوصا اگر همراه با سرفه‌های خلط دار هم باشد. به دلیل خاصیت ضد ویروسی نبات داغ، این ماده مانع از ایجاد عفونت ویروس گلو در اثر سرماخوردگی می‌شود و درد گلو را بهبود می‌بخشد. مصرف نبات داغ به همراه سایر دارو‌های سرماخوردگی بسیار موثر است.

اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا نبات برای تب و سرماخوردگی مضر است؟ در پاسخ باید بگوییم که یکی از مضرات نبات برای سرماخوردگی، در واقع طعم شیرین آن هنگام استفاده برای گلودرد به حساب می‌آید.

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید