نبات یک ماده خوراکی با خواص درمانی معجزه‌آسا است که با داشتن طعم شیرین و ملایم به همراه نوشیدنی‌های گرم نوش جان می‌شود. این ماده خواص سلامتی بسیاری دارد و برای درمان دل درد، یبوست، سرماخوردگی و... مصرف می‌شود. نبات داغ که طبع گرم دارد، برای نوزادان، افراد باردار، مادران شیرده و حتی سالمندان مفید است. در این مطلب از هیوا شکلات همراه ما باشید تا مهم‌ترین خواص نبات و تاثیر آن روی درمان انواع بیماری‌ها را بررسی کنیم. 

 

برای خرید انواع مدل (فله، شاخه، چوبی و...) نبات شهد بهار کلیک کنید.

 

خواص نبات در طب سنتی

یکی از محبوب‌ترین مواد خوراکی در طب سنتی، نبات است که با داشتن طبع گرم برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. مهم‌ترین کاربرد‌های درمانی نبات در طب سنتی شامل موارد زیر هستند:

خواص فوق‌العاده نبات برای سرماخوردگی

اگر سرماخورده هستید و سرفه‌های حاوی خلط دارید، نبات بسیار مفید و موثر است. نبات داغ زعفرانی با داشتن خاصیت ضد ویروسی، عفونت ویروس گلو را از بین برده و درد شما را التیام می‌بخشد. متخصصین طب سنتی توصیه می‌کنند که در کنار دارو‌هایتان، نبات داغ مصرف کنید تا زودتر خوب شوید.

خواص بی‌نظیر نبات برای دل‌پیچه و اسهال

به نظر شما نبات شکم را سفت می‌کند یا شل؟ ساکارز به عنوان واحد اصلی تشکیل دهنده نبات، خاصیت ضد نفخ و ملینی دارد. این ماده که یک قند دی ساکارید است، برای درمان نفخ و اسهال پیشنهاد می‌شود. متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌دهند که برای تاثیر بیش‌تر نبات بر اسهال، آن را به‌صورت کاراملی یا سوخته مصرف کنید. نبات سوخته‌ شده به طرز عجیبی برای اسهال و معده درد شدید مفید است.

نبات برای دل درد و معده درد

یکی از خواص عالی مصرف نبات برای درمان دل درد و معده درد است. نبات که در تسکین درد ناشی از انقباض ماهیچه‌ها نقش دارد، دل درد‌های ناشی از قاعدگی را کاهش می‌دهد. از طرفی خوردن آن برای اسید معده هم مفید است.

کاهش خستگی و خواب‌آلودگی

مواد شیرین با داشتن خاصیت شاداب‌کنندگی، سطح انرژی شما را افزایش می‌دهند. اگر هنگام رانندگی خسته شدید یا احساس خواب‌آلودگی داشتید، حتما یک لیوان چای نبات بخورید تا خوابتان در یک چشم به هم زدن بپرد. برای دو برابر کردن اثر نبات، کمی زعفران هم به چای اضافه کنید.

 

خواص نبات

خواص نبات برای سلامت واژن

آیا چای نبات برای دوران قاعدگی خوب است؟ مصرف چای نبات قبل پریود تا حد زیادی درد‌های شما را کاهش می‌دهد. متخصصان طب سنتی برای تسکین کمر درد و دل پیچه‌های این دوران، مصرف چای نبات را پیشنهاد می‌دهند. یکی دیگر از موارد مصرف این ماده، درمان خانگی عفونت واژن است که در آن نبات باید به‌صورت شیاف استفاده شود. پیشنهاد ما این است که قبل از انجام این کار حتما با یک متخصص مشورت کنید.

افزایش سطح هموگلوبین خون

اگر هموگلوبین خون شما پایین باشد، مشکلاتی مثل کم خونی، رنگ پریدگی، ضعف و سرگیجه برایتان پیش می‌آید. مصرف نبات نه تنها سطح هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد، بلکه با افزایش گردش خون در بدن باعث کاهش ضعف و علائم خستگی می‌شود.

افزایش آرامش و نشاط

نبات زعفرانی با داشتن خواص آرام بخشی، برای کاهش استرس مصرف می‌شود و شادی‌آور است.

بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه

در طب سنتی قدیمی برای تقویت حافظه افراد از نبات استفاده می‌کردند. متخصصان طب سنتی معتقدند که نبات در تقویت حافظه نقش دارد و باعث کاهش حواس پرتی می‌شود.

دوران بارداری و شیردهی

نبات زعفرانی خاصیت آرام بخشی دارد و باعث کاهش استرس می‌شود. مصرف آن در دوران شیردهی هم شیر مادر را افزایش می‌دهد.

خواص نبات برای درمان یبوست

فکر می‌کنید چای نبات برای یبوست خوب است یا باعث یبوست می‌شود؟ طبق گفته متخصصان طب سنتی، چای نبات و نبات سوخته هضم غذا را آسان کرده و یبوست را برطرف می‌کنند.

جلوگیری از ریختن آب دهان

اگر شما هم از کسانی هستید که هنگام خواب، آب از دهانتان می‌ریزد، نبات بخورید. با حل کردن نبات در چای و آب جوش و میل کردن آن دیگر نیازی نیست مرتب روبالشی عوض کنید.

جلوگیری از خون دماغ

یکی از مشکلاتی که افراد بیش‌تر در فصل‌های گرم با آن مواجه هستند، خون دماغ شدن است. مقداری نبات را در آب گرم حل کرده و چند قطره از آن را در بینی بریزید. می‌بینید که خون دماغ شما خیلی سریع قطع می‌شود.

خواص نبات برای گوارش

یکی از اخلاط چهارگانه بدن، بلغم است که در افراد سرد مزاج غالب می‌شود. متخصصان طب سنتی معتقدند که مصرف نبات، بلغم را کاهش داده و باعث بهبود مشکلات گوارشی می‌شود.

درمان تکرر ادرار

نبات به تقویت ماهیچه‌های مثانه کمک کرده و تکرر ادرار شما را از بین می‌برد.

رفع مزه بد دهان

گاهی پیش می‌آید که فکر می‌کنید بزاق دهان شما مزه بدی گرفته است. در این شرایط نبات با داشتن طعمی دلنشین، تلخی دهان شما را کاهش می‌دهد.

افزایش سوخت و ساز بدن

نبات، مقدار زیادی ساکارز دارد. این ماده با تامین سوخت و ساز ماهیچه‌ها، ضعف بدنی را کاهش می‌دهد.

درمان مشکلات گوارشی

نبات‌های شکری با افزایش سرعت هضم غذا، مشکلات گوارشی مثل ترش کردن، آروغ زدن و... را برطرف می‌کنند.

خواص نبات برای لاغری

ساکارز، اصلی‌ترین واحد تشکیل دهنده نبات است که به سرعت جذب بدن می‌شود. همچنین با گذشت زمان تبدیل به چربی نمی‌شود. به همین دلیل مصرف چای نبات تاثیر زیادی در لاغر شدن افراد دارد. 

 فواید نبات

فواید مصرف نبات

معمولا ما ایرانی‌ها چند تکه نبات داخل چای می‌اندازیم تا شیرین شود. اما واقعیت این است که نبات در کنار طعم شیرین و دلنشین خود، فواید زیادی هم دارد. مثلا می‌تواند گلو را صاف کرده و سرفه‌های خشک و مزاحم را کاهش دهد. شاید هم برای آرام بخشی و افزایش انرژی مصرف شود. در هر صورت این ماده در مقایسه با شکر، گزینه‌ ایده‌آل‌تری است و باعث چاقی نمی‌شود. در ادامه خواص و فواید انواع نبات را بررسی می‌کنیم:

فواید مصرف نبات قهوه‌ای

نبات قهوه‌ای که کالری بسیار کمی دارد، سرشار از پتاسیم، منیزیم و کلسیم است. این ماده شیرین و خوشمزه برای سلامت پوست و بدن کاربرد دارد و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. نبات قهوه‌ای که جایگزین مناسبی برای شکر سفید است، در رژیم‌های کاهش وزن قرار دارد و باعث جلوگیری از دیابت می‌شود. همچنین انرژی بدن را افزایش داده و به حفظ سلامت، افزایش شادابی و نشاط شما کمک می‌کند. مصرف نبات قهوه‌ای به همراه چای، زعفران و زنجبیل برای بهبود سیستم گوارشی، منظم کردن چرخه قاعدگی و تسکین درد‌های پریود مفید است.

فواید مصرف نبات زعفرانی

نبات زعفرانی با داشتن خواص ضد باکتریایی باعث جلوگیری از عفونت می‌شود. همچنین خواص ضد نفخ و ملینی دارد و با تنظیم حرکات روده، مشکلات مربوط به یبوست را برطرف می‌کند. نبات زعفرانی درد گلو را تسکین داده و باعث بهبود سرفه‌های خشک می‌شود. از طرفی در کاهش درد قفسه سینه موثر است و با داشتن خواص ضد التهابی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. نبات زعفرانی یک منبع انرژی تقویت‌کننده و مفید برای بدن است که اثرات مثبتی بر تغییرات خلق و خو دارد. از این رو برای کاهش افسردگی و رفع خستگی مفید است.

 

درمان بیماری با نبات

نبات به دلیل خواص بی‌نظیری که دارد، در درمان ۱۱ نوع بیماری مختلف استفاده می‌شود:

  • ضد التهاب
  • آرام بخش طبیعی
  • کمک به تقویت حافظه
  • کاهش درد‌های عضلانی
  • بهبود عفونت‌های دهانی
  • کاهش ترشح بیش از حد آب دهان
  • تنظیم حرکات روده و درمان یبوست
  • افزایش شیر مادر و تسکین درد نوزاد
  • افزایش انرژی و رفع خستگی و خواب‌آلودگی
  • ضد ویروس قوی و پیشگیری از سرماخوردگی
  • خواص ضد نفخ و درمان اسهال و دیگر مشکلات گوارشی

 

درمان دل درد با نبات

فواید نبات برای معده

نبات‌هایی که از شکر خالص درست شده‌اند، به هضم سریع‌تر غذا کمک می‌کنند. مصرف نبات خواص فوق‌العاده‌ای برای معده و دستگاه گوارش دارد. برای مثال با تنظیم حرکات روده، اسهال و یبوست را برطرف می‌کند. مصرف نبات برای درمان مشکلات گوارشی مثل تهوع، رفلاکس معده یا ترش کردن، کرمک روده و… هم مفید است. از طرفی میزان ترشح اسید معده را تنظیم کرده و علائم زخم معده را کاهش می‌دهد.

 

خواص چای نبات

اضافه کردن نبات به چای، طعم متفاوت و شیرینی ملایمی به این نوشیدنی می‌دهد. چای نبات که در درمان بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی نقش دارد، برای سرفه و عفونت‌های گلو مفید است. این ماده خواص ضد نفخ و ملینی دارد و باعث بهبود مشکلات گوارشی و درمان اسهال می‌شود.

 

سخن پایانی

نبات یک ماده معمولی نیست؛ زیرا جدا از اینکه چای و دمنوش‌های شما را شیرین و خوش طعم می‌کند، فواید زیادی هم دارد. نبات با داشتن خواص سلامتی یک ماده قدرتمند برای بهبود مشکلات جسمی به حساب می‌آید که خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد. برای مثال اضطراب و استرس را کاهش داده و باعث رفع خستگی و افزایش انرژی شما می‌شود. همچنین برای کاهش دل درد موثر است و پیشنهاد می‌شود که به عنوان یک مکمل طبیعی و مفید در رژیم غذایی شما قرار بگیرد.

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید