با توجه به مصرف بالای شکلات در سراسر جهان و کالری زیاد آن، باید بهترین و سالم‌ترین نوع شکلات را انتخاب و مصرف کنید. بسیاری از افراد معتقدند که شکلات تلخ به دلیل قند کم‌تر گزینه سالم‌تری به حساب می‌آید. جدا از بحث سلامت شکلات تلخ، مزه خاص آن هم باعث می‌شود که بسیاری از افراد آن را به نوع شیرینش ترجیح دهند. در این مقاله از هیوا شکلات درباره تاثیر شکلات تلخ در لاغری و چربی سوزی صحبت می‌کنیم.

 

تاثیر شکلات تلخ بر لاغری و چربی سوزی

در ابتدا باید بگوییم وقتی از تاثیر شکلات تلخ بر چربی سوزی و لاغری صحبت می‌کنیم، منظور مدل‌های بالای 70 درصد است. در غیر این صورت سایر مدل‌ها قند و شکر زیادی را به بدن می‌رسانند که منجر به دریافت کالری بالایی می‌شود. یعنی جدا از عدم تاثیر شکلات بر لاغری، به چاقی و اضافه وزن هم کمک می‌کند. با توجه به انتخاب نوع مناسب شکلات تلخ، تاثیری را که بر لاغری و چربی سوزی دارد، مورد بررسی قرار می‌دهیم.

افزایش متابولیسم

با دریافت اسید‌های چرب موجود در شکلات تلخ، تا حد مطلوبی فرآیند سوخت و ساز و متابولیسم بدن افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه این موضوع باعث کاهش بافت‌های چربی موجود در بدن می‌شود؛ زیرا اسید‌های چرب موجود در شکلات تلخ کمک قابل توجهی به سنتز چربی‌های بدن، هضم و جذب کربوهیدرات و چربی در بدن می‌کنند.

کاهش استرس

استرس با افزایش چربی شکم مرتبط است و افتادن در چرخه استرس و اضافه وزن یکی از بدترین اتفاقات برای هر فردی به حساب می‌آید. استرس و اضطراب به معده برای ترشح اسید کمک می‌کند و نهایتا با ایجاد گرسنگی باعث غذا خوردن بیش‌تر شما می‌شود. از طرفی افزایش استرس، پرخوری عصبی را نیز به دنبال دارد که فرد مضطرب بدون احساس گرسنگی، غذا می‌خورد.

بر اساس پژوهش بالینی منتشر شده در ژورنال تحقیقات پروتئوم، خوردن حدود ۴۰ گرم شکلات تلخ به مدت دو هفته و هر روزه، سطح هورمون‌های استرس را در بدن کاهش می‌دهد. از این رو با افزودن این ماده خوراکی به برنامه غذایی روزانه، می‌توانید استرس خود را کم‌تر کنید. استرس کم‌تر هم پرخوری و ریزه خواری را کاهش می‌دهد که نهایتا منجر به عدم تولید چربی‌های اضافه می‌شود.

کنترل هوس خوردن غذا‌های ناسالم

گاهی برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که هوس شکلات یا شیرینی کنند. در چنین مواقعی مصرف مقادیر کمی شکلات تلخ می‌تواند این هوس را کاهش دهد یا کلا از بین ببرد؛ زیرا بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، شکلات تلخ میل به غذا‌های شیرین، شور یا چرب را می‌تواند کم‌تر کند.

افزایش انگیزه برای ورزش

از آنجایی که شکلات حاوی مقادیر زیادی منیزیم و برخی از ترکیبات ضد التهابی است، باعث کاهش درد، شادابی بدن و افزایش انگیزه و انرژی می‌شود. تمامی این موارد هم حوصله و انگیزه شما را برای ورزش و کالری سوزی به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. هنگامی که احساس خستگی و بی‌حالی نکنید، قطعا ورزش بیش‌تر و بهتری خواهید داشت. شکلات تلخ همچنین با کاهش درد‌های بدن، سرعت ریکاوری برای تمرین بعدی را بیش‌تر می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: خواص شکلات تلخ

 

کنترل اشتها

مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهند که با مصرف شکلات تلخ درصد بالا در زمان مناسب می‌توان اشتهای افراد را تا نصف آن کاهش داد. وجود مقداری از این خوراکی در رژیم غذایی لاغری، با ایجاد هورمون‌هایی به مغز علامت سیری می‌دهد.

از طرفی فلاونوئید‌های موجود در شکلات تلخ، پتانسیل مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهند و با چربی‌های سالم خود باعث کاهش سرعت قند در جریان خون می‌شوند. این کار از افزایش ناگهانی انسولین خون جلوگیری می‌کند و اجازه هدایت قند به سلول‌های چربی را نمی‌دهد. نهایتا با خوردن شکلات تلخ، کم‌تر حس گرسنگی ناگهانی و شدید یا هوس سایر تنقلات را می‌کنید.

سیر نگه داشتن فرد به مدت طولانی

شکلات تلخ مانند آجیل می‌تواند حس سیری را پس از مصرف در فرد ایجاد کند. بر اساس جدول ارزش غذایی این خوراکی، شکلات تلخ حاوی فیبر و پروتئین است که برای ساعاتی، حس سیری را به فرد می‌دهد. بسیاری از مردم معتقدند که ۲۰ دقیقه قبل و ۵ دقیقه بعد از غذا با مصرف شکلات تلخ حس سیری بیش‌تری دارید.

ایجاد حس شادی

بدن نباید کاملا تحت تاثیر رژیم‌های سخت و اشتباه قرار بگیرد. رژیم‌های ارائه شده توسط متخصصین در اغلب مواقع دارای برخی میان وعده‌های جذاب و دوستداشتنی مانند شکلات تلخ، آجیل، میوه خشک و مغز‌ها هستند. این کار باعث می‌شود تا علاوه بر دریافت مواد مغذی و ویتامینی و جلوگیری از گرسنگی، زنگ تفریحی برای بدن هم باشد. مصرف شکلات تلخ منجر به ترشح هورمون‌هایی برای بهبود خلق و خو توسط مغز می‌شود. در نتیجه احساس شادی به وجود می‌آورد که در پی آن متابولیسم بدن هم بالا می‌رود.

 

نکات مهم برای مصرف شکلات تلخ در چربی سوزی و لاغری

بهترین نوع شکلات تلخ برای لاغری و چربی سوزی

متاسفانه بسیاری از شکلات‌های موجود مزایای لاغری را ندارند یا اینکه سالم نیستند. از این رو در قدم اول برای استفاده از شکلات تلخ برای کاهش وزن سراغ یک برند با کیفیت بروید. در گام بعدی باید درصد خالص بودن شکلات را انتخاب کنید که باید ۷۰ درصد یا بالاتر باشد.

زمان خوردن شکلات تلخ برای لاغری

زمان مناسب مصرف شکلات تلخ برای لاغری، ۲۰ دقیقه قبل و پنج دقیقه بعد از وعده ناهار و شام است. این کار باعث ترشح یک سری هورمون‌ها در بدن می‌شود که به مغز علامت سیری می‌دهند. البته توجه کنید که هر روزه مقدار زیادی شکلات تلخ نخورید؛ زیرا این خوراکی خوشمزه حاوی کالری است.

میزان مصرف روزانه شکلات تلخ برای لاغری

شکلات تلخ برای لاغری ترکیبات دیگری همچون آهن، پتاسیم و منیزیم را هم به بدن می‌رساند. اما نکته قابل توجه، مربوط به میزان کالری آن است که در هر ۱۰۰ گرم شکلات تلخ حدود ۵۴۶ کالری انرژی به بدن هم منتقل می‌شود. از آنجایی که همین موضوع می‌تواند عاملی برای چاقی باشد، اغلب متخصصین تغذیه مصرف روزانه بیش از یک اونس شکلات تلخ برای لاغری و چربی سوزی یعنی ۲۸.۴ گرم را توصیه نمی‌کنند.

 

 

سخن پایانی

در دنیا اغلب افراد طرفدار شکلات هستند و سالانه حجم زیادی از این خوراکی خوشمزه را در طعم‌های مختلف مصرف می‌کنند. از آنجایی که شکلات‌ها دارای انواع گوناگونی هستند، پس به خوبی تمامی سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند. امروزه انواع شکلات‌ها به شکل‌های گوناگونی از نوع تلخ گرفته تا شیری پیدا می‌شود که سهم زیادی از رژیم غذایی مردم را به خود اختصاص داده‌اند. اما به دلیل کالری بالای شکلات تلخ باید در مصرف آن دقت کنید. در این مطلب تاثیر شکلات تلخ بر لاغری و چربی سوزی را مورد بررسی قرار دادیم. شما می‌توانید مدل‌های مختلف شکلات تلخ از برندهای مختلف را از فروشگاه هیوا شکلات به‌صورت اینترنتی سفارش دهید. 

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید