کسب اطلاعات در مورد فواید و مضرات یک خوراکی می‌تواند برای ما بسیار مفید باشد؛ زیرا ممکن است وجود یک ماده غذایی در آن خوراکی برای ما مضر بوده و برخی درد‌ها و بیماری‌ها را تشدید کند. شکلات یکی از خوراکی‌های بسیار خوشمزه و پرطرفدار در میان عموم مردم است. این خوراکی خوشمزه در کنار فواید بسیار، مضراتی هم دارد. شکلات‌ها به دو دسته تلخ و شیرین تقسیم می‌شوند.

جالب است بدانید که شکلات‌های تلخ از شکلات‌های شیرین فواید بیش‌تری دارند؛ زیرا در شکلات‌های شیرین مواد قندی زیادی وجود دارد و این موضوع برای بدن خوشایند نیست. مصرف شکلات‌ها برای برخی از افراد که دچار بیماری‌هایی همچون میگرن، دیابت، سنگ کلیه، افسردگی و... هستند مجاز نیست و سبب تشدید این بیماری‌ها می‌شود. البته مصرف بیش از حد شکلات برای دیگر افراد نیز مفید نبوده و می‌تواند سبب بروز مشکل شود.

در این مطلب از هیوا شکلات همراه ما باشید تا بگوییم خوردن شکلات برای چه کسانی مناسب نیست و چه شکلات‌هایی را می‌توانید جایگزین کنید. 

 

خرید شکلات مغزدار

 

شکلات چه مضراتی دارد؟

انواع شکلات‌ها در میان افراد به عنوان یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌ها شناخته شده است. مصرف به اندازه این خوراکی خوش‌طعم مزیت‌هایی هم دارد. البته توجه داشته باشید که زیاده‌ روی در مصرف شکلات می‌تواند باعث بروز برخی عوارض شود. به همین دلیل بهتر است با عوارض شکلات‌ها آشنا شوید تا اگر به خوردن بیش از حد شکلات وسوسه شدید، به یاد مضرات شکلات بیفتید.

حمله قلبی و اختلال در عروق

وجود بیش از حد پتاسیم می‌تواند سبب ایجاد ضربان قلب نامنظم و همچنین حملات قلبی شود. در شکلات‌ها مقدار بسیاری پتاسیم وجود دارد. توجه داشته باشید که اگر بدن شما نتواند کلسیم را به درستی جذب کند، می‌تواند سبب افزایش فشار خون شود. از جمله دیگر مواد تشکیل دهنده شکلات کافئین است که با تحریک سیستم عصبی، انرژی زیادی تولید می‌کند و در نتیجه سبب بیدار ماندن شما می‌شود. همچنین وجود بیش از حد این مواد در بدن شما سبب بروز کم آبی در بدن، لرزش بدن، استرس و... می‌شود.

رفلاکس، ورم و دیگر مشکلات برای معده

مصرف افراطی شکلات موجب تحریک پوشش درونی معده می‌شود. همچنین استفاده بیش از اندازه شکلات، شیره‌های گوارشی را به سمت مری باز می‌گرداند که علائم رفلاکس را افزایش می‌دهد. تحریک پوشش درونی معده و رفلاکس معده علائمی همچون ناراحتی معده، شکم درد، تعریق غیر طبیعی، سوزش معده، حالت تهوع و... را در پی دارد.

تاثیر شکلات در عملکرد مغز و نتایج آن ها

شکلات از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و... تشکیل شده که دارای ارزش غذایی بسیار بالایی بوده و مغز از این ترکیبات تغذیه می‌کند. استفاده از شکلات می‌تواند عواملی همچون خلق و خو و دیگر عملکرد‌های مغز را تحت شعاع قرار ‌دهد. این ماده تاثیر مستقیمی در سیستم عصبی می‌گذارد. شکلات هوشیاری را افزایش می‌دهد، اما مصرف آن در ساعات پایانی شب باعث بروز آشفتگی ذهنی، اضطراب، سردرد، تکرر ادرار، بی‌خوابی و... خواهد شد.

ایجاد آکنه

وجود برخی ترکیبات در شکلات احتمال ایجاد آلرژی و انواع آکنه‌ها را افزایش می‌دهد. به طور قطعی نمی‌توان دلیل آکنه‌ها را مصرف شکلات دانست. اما اگر بدن‌ شما آلرژیک است، باید از مصرف زیاد این خوراکی پرهیز کنید.

 

ضررهای مصرف شکلات

 

مصرف شکلات برای این افراد ممنوع است!

مصرف شکلات برای افرادی که دارای مشکل خاصی نیستند، نه تنها مضر نیست بلکه بسیار مفید است. البته اگر مصرف شکلات به اندازه باشد و زیاده‌ روی نکنید. با این حال مصرف شکلات برای برخی از افراد مضر بوده و می‌تواند سبب بروز مشکلات و تشدید برخی از بیماری‌ها شود. از جمله افرادی که مصرف شکلات برای آن‌ها ممنوع است، می‌توان به افراد زیر اشاره کرد:

افراد مبتلا به میگرن

افراد مبتلا به میگرن باید در مصرف شکلات به ویژه‌ شکلات تلخ احتیاط کنند؛ زیرا کافئین موجود در شکلات با تحریک سیستم عصبی، موجب کمبود خواب و دیگر عوامل تحریک‌کننده میگرن می‌شود و در نتیجه حملات میگرنی را تشدید می‌کند.

افراد مبتلا به دیابت

افراد دیابتی باید به این موضوع توجه کنند که تلخ بودن شکلات، دلیل بر عدم وجود شکر در آن نیست. بنابراین  به این امید که در شکلات‌های تلخ شکر وجود ندارد، در مصرف آن زیاده روی نکنید؛ زیرا در همه شکلات‌ها چربی کاکائو وجود دارد. این ماده می‌تواند سبب افزایش سرعت جذب قند شده و مشکلات دیابتی را نمایان کند. بهتر است برای مصرف این خوراکی خوشمزه با پزشک خود مشورت کرده تا پزشک با توجه به سطح دیابت شما، رژیم غذایی مناسبی برای شما مشخص کند.

افراد دارای سنگ کلیه

افرادی که سنگ کلیه دارند یا قبلا سنگ کلیه داشته‌اند، باید به میزان مصرف شکلات توجه کنند. مواد تشکیل دهنده شکلات‌ها، توانایی افزایش سنگ کلیه و همچنین افزایش احتمال تشکیل دوباره سنگ کلیه را دارند.

افراد مبتلا به آلرژی

توجه داشته باشید که اگر بدن شما آلرژیک است و به مواد تشکیل دهنده شکلات‌ها همچون لاکتوز، کاکائو و... حساسیت نشان می‌دهد، از مصرف شکلات پرهیز کنید. در نتیجه از گرفتار شدن به انواع حساسیت‌ها و درد‌های معده، افزایش ضربان قلب، لرزش دست‌ها و... در امان می‌مانید.

مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند

اگر به تازگی صاحب یک فرزند شده‌اید و نوزاد از شیر شما تغذیه می‌کند، باید مراقب مصرف شکلات باشید. مواد شکلات از طریق شیر به نوزاد انتقال پیدا می‌کند و در نتیجه ممکن است برای او حساسیت‌زا ‌شود.

 آیا مصرف شکلات مضر است؟

آیا مصرف شکلات در رژیم امکان پذیر است؟

اگر در حال رژیم گرفتن هستید، بهتر است فقط شکلات تلخ بخورید. شکلات‌های تلخ یکی از میان وعده‌های خوشمزه در رژیم‌های لاغری به شمار می‌آیند. شکلات‌های تلخ بالا 70 درصد، سوخت و ساز بدن را افزایش داده و در نتیجه مصرف به اندازه این میان وعده، افزایش روند چربی سوزی را در پی دارد. اگر شکلات تلخ به اندازه مجاز مصرف شود، قند خون را کاهش می‌کند. همچنین شکلات تلخ می‌تواند با گشاد کردن رگ‌های در ارتباط با عروق، فشار خون را نیز کاهش دهد. خوردن این ماده نشاط ‏‌‌آور پیش از ورزش‌های سنگین به شما توصیه می‌شود؛ زیرا شکلات تلخ از خستگی زودرس ماهیچه‌ها جوگیری می‌کند.

 

با شکلات تلخ و خواص آن بیشتر آشنا شوید

شکلات تلخ در میان افراد علاقه‌مند به شکلات از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا این نوع شکلات نسبت به انواع دیگر خواص بیش‌تری دارد. به عنوان مثال شکلات‌های تلخ، دارای قند کم‌تری هستند و در نتیجه کالری کم‌تری نسبت به شکلات‌های شیرین داشته و چاق‌ کننده نیستند. البته خواص شکلات تلخ در تنها این موارد خلاصه نمی‌شود. از جمله مهم‌ترین خواص شکلات تلخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود عملکرد مغز
  • کاهش وزن و تقویت عضلات
  • جلوگیری از بروز برخی از درد‌ها و بیماری‌ها

 

مضرات مصرف شکلات

 

خوردن شکلات شیری با عوارض کم‌تر

شکلات شیری نیز مانند شکلات تلخ با فواید بسیاری همراه است. از خواص شکلات شیری میتوان به منبع حاوی آننی‌اکسیدان اشاره کرد. آنتی‌اکسیدان‌ها نقش بسیار مهمی در محافظت از آسیب‌های سلولی دارند. همچنین این شکلات به فراهم کردن ریزمغذی‌ها برای بدن شما بسیار کمک می‌کند. از آنجایی که این شکلات با شیر تهیه می‌شود، سرشار از کلسیم است. همچنین وجود مقادیر آهن، ویتامین A، ویتامین K، پتاسیم و روی سبب شده که این شکلات عوارض بسیار کمی داشته باشد. البته توجه داشته باشید که مانند سایر انواع شکلات، در مصرف این شکلات نیز زیاده‌ روی نکنید.

 

سخن پایانی

اگر از سلامتی کامل برخوردار هستید، بهتر است مصرف میزان کمی از شکلات تلخ را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا از خواص آن بهره‌مند شوید. شکلات در کنار طعم بی‌نظیر فواید بسیاری را برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنین اگر به شکلات‏های شیرین علاقه دارید، بهتر است شکلات‌های تلخ را جایگزین آن کنید تا از آسیب‌های این شکلات همچون چاقی، فشار خون و... در امان باشید.

البته توجه داشته باشید که فواید بسیار شکلات تا جایی برقرار است که به اندازه مجاز مصرف شود. شما می‌توانید برای دانستن حد مجاز مصرف شکلات‌ها با پزشک خود مشورت کنید. همچنین اگر سابقه بیماری خاصی دارید باید برای مصرف شکلات از پزشک خود مشورت بگیرید. شما می‌توانید انواع شکلات‌ها، شکلات‌های تلخ و شیری از برندهای پارمیدا، سایرو و مگا استار را به‌صورت اینترنتی از فروشگاه اینترنتی هیوا شکلات سفارش دهید. 

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید