شکلات یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌های جهان است که با داشتن طعم دلنشین، محبوبیت زیادی بین مردم دارد. خیلی از مادران باردار به دلیل ترس از تاثیرات منفی مصرف شکلات روی جنین، از خوردن این خوراکی خوشمزه دوری می‌کنند. اما آیا واقعا خوردن شکلات در بارداری برای مادر یا جنین ضرر دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بر اساس گفته محققان، مصرف شکلات در دوران بارداری باعث رشد و نمو جنین می‌شود. مخصوصا شکلات سیاه که مصرف مداوم آن در ۳ ماه اول بارداری عملکرد جفت را بهبود می‌دهد. در این مقاله از هیوا شکلات همراه ما باشید تا شما را با فواید مصرف شکلات در بارداری آشنا کنیم.

 

تاثیرات مثبت مصرف شکلات در دوران بارداری

مصرف شکلات در دوران بارداری نه تنها ضرری ندارد، بلکه تاثیر مفیدی بر رشد جنین می‌گذارد. کارشناسان تغذیه، مصرف شکلات در دوران حاملگی را پیشنهاد می‌دهند. کاکائو به عنوان یکی از اجزای اصلی شکلات، حاوی فلاونول است و برای زنان باردار فایده‌های زیادی دارد. هرچه شکلات سیاه‌تر باشد، فلاوانول‌های آن هم بیش‌تر هستند. در ادامه فواید مصرف شکلات در دوران بارداری را بررسی می‌کنیم:

پیشگیری از بروز تشنج

یکی از دلایل زایمان زودرس، تشنج در دوران بارداری است. وقتی فشار خون بالا رفته و میزان پروتئین در ادرار بیش‌تر شود، احتمال بروز تشنج، لخته شدن خون و بروز آسیب به کبد هم افزایش پیدا می‌کند. مصرف شکلات برای جلوگیری از تشنج بسیار مفید است.

سرشار از آنتی اکسیدان، آهن و منیزیم

شکلات سراسر فلاونوئید بوده و یک آنتی اکسیدان قوی است که ایمنی بدن زنان باردار را افزایش داده و باعث مبارزه با سرطان می‌شود. ۱۰۰ گرم شکلات، ۵۸ درصد منیزیم و ۶۷ درصد از آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. آهن باعث حفظ تعداد هموگلوبین خون شده و منیزیم باعث سوخت و ساز بهتر اسید‌های چرب می‌شود.

تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی

یکی از اجزای اصلی شکلات، کاکائو است. تئوبرومین موجود در کاکائو با رقیق کردن خون باعث تنظیم فشار خون در خانم‌های باردار می‌شود. خاصیت آنتی اکسیدانی آن هم با پشتیبانی از سیستم قلبی عروقی در جلوگیری از ایجاد بیماری‌های قلبی نقش دارد. هر چه رنگ شکلات تیره‌تر باشد، برای سلامت قلب مفید‌تر است.

کاهش استرس

مصرف شکلات سیاه، سطح اندروفین و سروتونین مغز را افزایش داده و باعث بهبود خلق و خو می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، اگر شکلات سیاه به میزان متعادل مصرف شود در مدت دو هفته سطح کورتیزول را کاهش می‌دهد. فلاوانول موجود در شکلات هم خستگی و سطح استرس فرد را کم می‌کنند.

بهبود روحیه نوزاد

بر اساس یافته‌های اخیر، مادرانی که شکلات بیش‌تری در بارداری مصرف می‌کنند، نوزادان خوشحال‌تر و سرزنده‌تری دارند. محققان به طور تصادفی چند تا از مادرانی را که در ماه ششم بارداری بودند، انتخاب کرده و از آن‌ها پرسیدند که در روز چقدر شکلات می‌خورند. سپس نوزادان آن‌ها را تحت نظر قرار داده و فهمیدند که مادرانی که در بارداری شکلات بیش‌تری مصرف کرده‌اند، نسبت به مادران دیگر نوزادان شادتری به دنیا آورده‌اند.

تنظیم سطح کلسترول

شکلات تیره دارای قند و چربی است و به دلیل وجود فلاونوئید‌های زیاد، کلسترول خوب بدن را افزایش می‌دهد. همچنین اکسیداسیون کلسترول بد را کاهش داده و قند خون را تنظیم می‌کند. 

بیشتر بخوانید: خواص شکلات تلخ

 

خوردن بیش از حد شکلات در دوران بارداری

 

خوردن بیش از حد شکلات در دوران بارداری چه مضراتی دارد؟

مصرف شکلات در بارداری باید متعادل باشد؛ زیرا کافئین مصرفی یک خانم باردار نباید در روز از ۲۰۰ میلی‌گرم بیش‌تر شود. کافئین با تاثیر بر انتقال دهنده‌های عصبی، احتمال ابتلا به دیابت حاملگی را افزایش داده و باعث چاقی می‌شود. در ادامه مضرات مصرف شکلات در بارداری را بررسی می‌کنیم‌:

دریافت کافئین بیش‌تر از حد مجاز

اگر باردار هستید حواستان باشد که روزانه بیش‌تر از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف نکنید. شکلات، کافئین بالایی دارد و وقتی با چای، قهوه و... مصرف شود، احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد. همچنین به دلیل تغییرات فیزیکی یا هورمونی، باعث سوزش معده می‌شود.

دریافت قند بیش‌تر از حد مجاز

قند موجود در شکلات باعث دیابت بارداری، افزایش وزن و مشکلات دندان می‌شود. ۴۲ گرم شکلات تلخ، ۱۸ گرم قند و ۴۲ گرم شکلات شیری، ۲۳ گرم قند دارد. برای جلوگیری از افزایش قند خون و کاهش احتمال ابتلا به دیابت بارداری، مصرف شکلات و شیرینی باید به اندازه و تحت نظر پزشک باشد.

دریافت کالری و چربی بیش‌تر از حد مجاز

مصرف بیش از اندازه شکلات با افزایش چربی و کالری باعث افزایش وزن می‌شود. اضافه وزن هم احتمال ابتلا به دیابت بارداری، واریس، فشار خون و افزایش خطر سزارین را بیش‌تر می‌کند. هر ۲۸ گرم شکلات سیاه، ۱۵۰ کالری و ۹ گرم چربی دارد. شکلات شیری هم حاوی ۱۵۰ کالری و حدود ۶ گرم چربی است.

 

مصرف شکلات در دوران بارداری

 

ویژگی‌های بهترین شکلات برای دوران بارداری

  • انتخاب شکلات‌های تیره: شکلات سیاه ۶۰۰ ترکیب اساسی مانند آهن، منیزیم، تئوبرومین، فلاونوئید و... را دارد. فلاونوئید سرشار از آنتی اکسیدان بوده و باعث کاهش فشار خون، تقویت عملکرد عروق و تقویت ویتامین C می‌شود.
  • خودداری از مصرف موس شکلات: موس شکلات برای سلامت جنین مضر بوده و مصرف آن به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. این ماده با داشتن تخم مرغ خام، احتمال ایجاد شرایطی مثل مثل لیستریوز و توکسوپلاسموز را افزایش می‌دهد‌. از این رو ممکن است باعث انتقال باکتری‌های سالمونلا به جنین شود.
  • مصرف شیر شکلات: شیر شکلات با داشتن مقدار مناسبی ویتامین D و کلسیم به رشد و نمو استخوان‌های کودک کمک می‌کند. یک فنجان شیر شکلات خانگی، ۲۸۵ میلی‌گرم کلسیم را برای رشد قلب و ماهیچه‌ها به بدن می‌رساند. مصرف شیر شکلات، شکلات سفید و هات چاکلت در بارداری مجاز است.
  • مصرف شکلات حاوی قند طبیعی: خرید شکلات‌های ارگانیک و مصرف شکلات‌هایی که شکر تصفیه شده سفید دارند، در اولویت است.

 

سخن پایانی

خیلی از خانم‌های باردار در دوران حاملگی به خوردن شکلات و شیرینی تمایل زیادی دارند. خوشبختانه این مادران عزیز می‌توانند بدون نگرانی شکلات‌های خوشمزه شیری، تلخ و... را میل کنند. مصرف به اندازه شکلات نه تنهای برای آن‌ها و فرزند دلبندشان ضرری ندارد، بلکه باعث افزایش شادابی و رشد بهتر جنین هم می‌شود. البته به دلیل داشتن کافئین نباید در مصرف شکلات زیاده روی کرد. اما مصرف روزانه شکلات هم اگر به اندازه باشد هیچ عیبی ندارد. شما می‌توانید انواع شکلات شیری، تلخ و شکلات‌هایی را که برای خانم‌های باردار مفید هستند، از سایت هیوا شکلات به‌صورت اینترنتی سفارش دهید. 

 

 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید