شکلات و کاکائو دو کلمه‌ای هستند که تقریبا همه ما آن‌ها را به جای یکدیگر و به اشتباه استفاده می‌کنیم. این اشتباه در مواردی بدتر هم می‌شود و آن هم وقتی است که شکلات و کاکائو را یکی در نظر می‌گیریم. سوال اینجاست که آیا تفاوتی هم بین این دو ماده وجود دارد؟ اگر شما هم جزو افرادی هستید که نمی‌دانید شکلات و کاکائو چه فرقی دارند، در این مطلب از هیوا شکلات همراه ما باشید تا تفاوت آن‌ها را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم.

 

تفاوت شکلات و کاکائو در روش تولید

روش تولید شکلات و کاکائو اولین تفاوت این دو محصول است که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. کاکائو به محصول خام یا فرآوری شده‌ای گفته می‌شود که آن را از دانه‌های درخت کاکائو به دست می‌آورند. دانه‌های کاکائو را پس از تخمیر و خشک شدن و بعد از پردازش، کره آن را از کاکائو جدا می‌کنند. کره کاکائو با خاصیت منحصربه‌فردی که دارد، نقش مهمی در صنعت شکلات‌سازی ایفا می‌کند که تا به حال جایگزینی نداشته است.

پس از جداسازی کره، کاکائوی باقی مانده تقریبا بدون چربی و سالم است که از آن برای تولید انواع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها استفاده می‌کنند. در نتیجه میزان کالری، چربی و قند کاکائو کم‌تر است. اما مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان در آن وجود دارد.

تهیه شکلات این مراحل را ندارد و روش ساخت آن با کاکائو کاملا متفاوت است. برای تهیه شکلات از ترکیب پودر کاکائو با کره کاکائو یا سایر چربی‌های گیاهی و شیرین‌کننده‌های مختلف مانند شکر استفاده می‌شود. در ادامه با تصفیه کردن این ترکیب، روش‌های مختلفی را برای طعم و قوام دادن آن به کار می‌برند.

 تفاوت شکلات و کاکائو

تفاوت شکلات و کاکائو در طعم و بو

طعم کاکائو معمولا ترش و تلخ است و به دلیل همین طعم تلخ، از آن برای تولید انواع نوشیدنی‌های گرم استفاده می‌کنند. عدم استفاده از شکر به همراه کاکائو سبب می‌شود تا طعم اصلی آن بیش‌تر و بهتر به چشم بیاید. کاکائو بوی بسیار گرم و معطری دارد و معمولا حس اصالت و تازگی را به خوبی منتقل می‌کند.

اما شکلات نسبت به کاکائو طعم بسیار ملایم‌تر و شیرین‌تری دارد که این موضوع به دلیل استفاده از شکر و چربی در ترکیبات آن است. در انواع شکلات‌های گوناگون برای بهتر شدن طعم و بوی شکلات از طعم دهنده‌های متفاوتی مانند وانیل یا مواد دیگر در ترکیبات آن استفاده می‌کنند. شکلات هم بویی گرم و شیرین مانند بوی کاکائو دارد اما نسبت به آن کمی ملایم‌تر است.

 

تفاوت شکلات و کاکائو در موارد استفاده

از کاکائو معمولا در نوشیدنی‌های گرم مانند هات چاکلت، شیرکاکائو و... استفاده می‌کنند. به‌گونه‌ای که یکی از مواد اصلی این نوشیدنی‌ها به حساب می‌آید و در فصل زمستان طرفداران بسیار زیادی دارد. یکی دیگر از بیش‌ترین کاربرد‌های کاکائو، استفاده از آن در تولید کیک، کوکی و شیرینی است.

از شکلات بیش‌تر برای روکش‌های شکلاتی کیک‌ها، ترافل و... استفاده می‌کنند تا علاوه بر ظاهری زیبا، طعم خوشمزه‌ای هم داشته باشند. یکی دیگر از موارد استفاده از شکلات‌ها در تولید بستنی و دسر است که کاربرد زیادی دارد. دسر و بستنی‌های شکلاتی از پرطرفدارترین خوراکی‌ها به حساب می‌آیند. به‌گونه‌ای که تقریبا شما نمی‌توانید کسی را پیدا کنید که عاشق آن‌ها نباشد.

 

تفاوت شکلات و کاکائو در ترکیبات

کاکائو سرشار از آهن، منگنز، فیبر، مس و همینطور میزان بسیار بالایی از آنتی اکسیدان‌های قدرتمند است که این آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند به سلامت بدن و کاهش ریسک بیماری‌های مزمن کمک شایانی کنند. شکلات هم مانند کاکائو مواد مغذی همچون منگنز، مس، فیبر و آهن دارد و حاوی مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان است.

اما چیزی که در ترکیبات شکلات و کاکائو تفاوت دارد مربوط به شکر و چربی این دو ماده است. شکلات نسبت به کاکائو درصد چربی و شیرینی بسیار بیش‌تری دارد که این چربی و شیرینی تاثیر قابل توجهی روی کالری شکلات گذاشته و آن را بالا می‌برند.

 

فرق شکلات و کاکائو

 

تفاوت شکلات و کاکائو در ظاهر

ظاهر شکلات و کاکائو هم یکی از تفاوت‌های اصلی آن‌ها است که حتی با چشم دیده می‌شود. کاکائو معمولا به‌صورت پودر است که به همین شکل هم استفاده می‌شود و رنگی بین قهوه‌ای متوسط تا قرمز دارد. اما شکلات‌ها در انواع شکل‌های مختلف از مایع تا جامد و رنگ‌هایی بین قهوه‌ای متوسط تا قهوه‌ای تیره هستند که آن‌ها را می‌توان در طبقه‌بندی‌های مختلفی مانند تلخ، سفید، شیری و... تهیه کرد.

 

پودر کاکائو بهتر است یا شکلات؟

حال با بیان تفاوت‌های میان شکلات و کاکائو، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کاکائو بهتر است یا شکلات؟ آیا در مقایسه با شکلات‌های کاکائویی، پودر کاکائو مزایای بیش‌تری دارد؟ پودر کاکائو خالص و شکلات تقریبا دو خوراکی نسبتا متفاوت از نظر تغذیه‌ای به حساب می‌آیند.

کاکائوی خالص سرشار از مواد آنتی اکسیدانی قوی است و از آن جایی که بیش‌تر بیماری‌های مزمن مانند دیابت، پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و برخی از سرطان‌ها با اختلالات اکسیدانی در بدن آغاز می‌شوند، این محصول بسیار مورد توجه قرار دارد. البته برای تهیه پودر کاکائوی خالص و استخراج کره از آن، از فرآیند‌های حرارتی استفاده می‌شود که می‌تواند خاصیت آن را کم کند. اما در هر صورت از شکلات تلخ فرآوری شده بهتر است.

در میزان ۱۰۰ گرم پودر کاکائو خشک، ۱۲۵ تا ۱۵۰ میلی‌گرم کلسیم وجود دارد و غنی از آهن، مس، پتاسیم و منیزیم است که در نوع کم چرب، ۱۹۰ کالری دارد. اما در همین مقدار شکلات معمولی، ۵۰۰ کالری دریافت می‌شود. در واقع شکلات‌ها به دلیل وجود درصد‌های مختلف پودر کاکائو، کره کاکائو، مواد نگهدارنده، طعم دهنده، شیر خشک و شکر بسیاری از خواص خوراکی پودر کاکائو را ندارند و گاهی هم مضر خواهند بود.

حتما بخوانید: خواص شکلات تلخ

 مقایسه شکلات و کاکائو

چه موقعی از کاکائو و یا شکلات استفاده کنیم؟

یکی از دغدغه‌های عاشقان شیرینی و شکلات این است که در پخت و تهیه کیک‌ها و دسر‌های مختلف از کاکائو استفاده کنیم یا شکلات؟ پاسخ به این سوال بر حسب سلیقه کاملا متفاوت است و به ذائقه شخصی هر فردی بستگی دارد. اما در ادامه پیشنهاد‌هایی را به شما ارائه می‌دهیم.

در دسر‌های خامه‌ای معمولا بهتر است که از شکلات استفاده شود؛ زیرا وجود کره کاکائو در شکلات، ظرافت خاص مورد نیاز را به بافت دسر می‌دهد. در دسر‌هایی مانند انواع موس و پودینگ، آب شدن کره کاکائو در دهان می‌تواند تجربه‌ای بسیار خاص را برای شما رقم بزند.

استفاده از شکلات و کاکائو در کیک‌ها، دو طعم و مزه مختلف را ارائه می‌دهند. کیک‌های کاکائویی معمولا شیرینی کم‌تری دارند؛ زیرا طعم طبیعی کاکائو با کم‌تر بودن میزان شکر و کره، بیش‌تر حفظ می‌شود. در حالی که کیک‌های شکلاتی شیرین‌تر هستند و در برونی‌ها که به شیرینی و چربی بیش‌تری نیاز دارند، استفاده از شکلات نسبت به کاکائو گزینه بهتری است. 

 

سخن پایانی

اگرچه شکلات و کاکائو تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند. اما هر کدام از آن‌ها تاثیر خاص خود را روی دنیای خوراکی‌ها گذاشته‌اند و نقش مهمی در دنیای شکلات‌سازی ایفا کرده‌اند. شکلات با ایجاد تنوع بسیار زیاد در طعم و ظاهر خود، نه تنها طرفداران بسیار زیادی را جذب کرده، بلکه از نگاه صنعتی هم یک محصول مهم به حساب می‌آید که فروش خوبی در بازار دارد.

از طرف دیگر کاکائو هم با خواص و کاربرد‌های زیادی که در زمینه‌های مختلف دارد، طرفداران خاص خودش را جذب کرده است. کاکائو از پردازش دانه کاکائو در دمای بالا تهیه می‌شود. این در حالی است که در روند تولید شکلات، بسیاری از آنتی اکسیدان‌های آن از بین ‌می‌روند. از طرفی با استفاده از روغن‌های گیاهی در طول فرایند تولید کره کاکائو و انواع شکلات‌ها، محصول نهایی حاوی میزان بالایی قند با فروکتوز بالا است. اکنون که با تفاوت‌های کاکائو و شکلات آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم شکلات‌ در طعم‌های مختلف را به‌صورت اینترنتی از سایت هیوا شکلات سفارش دهید. 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید