شکلات از دانه‌های کاکائو به دست می‌آید. دانه‌های کاکائو دانه‌های درخت کاکائو هستند و برای درست کردن انواع مختلف شکلات استفاده می‌شوند. شکلات‌ها از آسیاب کردن دانه‌های کاکائو و افزودن شکر و سایر مواد تشکیل می‌شود تا محصولات مختلفی تولید شود. یکی از محبوب ترین شکلات‌ها، شکلات تلخ است. شکلات تلخ با افزودن کره کاکائو و سایر مواد تشکیل می‌شود تا شکلاتی با رنگ تیره تر و طعمی تلخ ایجاد شود. شکلات تلخ در سال‌های اخیر به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

یکی از مزایای اصلی شکلات تلخ این است که منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها می‌باشد. آنتی اکسیدان‌ها برای محافظت از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد که می‌توانند به سلول‌ها آسیب رسانده و منجر به بیماری شوند، مهم هستند. شکلات تلخ همچنین حاوی فلاونوئیدها است که فواید سلامتی مختلفی از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و سکته دارد. در حالی که شکلات تلخ دارای برخی فواید سلامتی است، همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که کالری و چربی بالایی دارد. به همین دلیل مهم است که شکلات تلخ را در حد اعتدال مصرف کنید.

شکلات دارای انواع مختلفی از جمله تلخ، شیری و سفید است. شکلات شیری حاوی چربی، شیر، شکر و مواد افزودنی است که در نتیجه یک نوع شکلات خامه‌ای، شیرین‌تر و کم‌تر تلخ‌تر ایجاد می‌شود. شکلات تلخ حاوی مواد جامد کاکائو بیشتری نسبت به شکلات شیری است. شکلات تلخ با درصد کاکائو 70 درصد یا بیشتر حاوی آنتی اکسیدان بیشتری بوده و برای سلامتی مفید است. در این نوشتار از هیوا شکلات بیشتر با انواع مختلف شکلات آشنا خواهیم شد.

 

برای خرید انواع پک شکلات کادویی و شکلات مغزدار پذیرایی کلیک کنید.

 

آیا شکلات کربوهیدرات بالایی دارد؟

شکلات دارای محتوای قند بالایی بوده که به دلیل کربوهیدرات بالای آن است. بر اساس برخی تحقیقات انجام شده، یک وعده متوسط شکلات استاندارد حاوی 25 گرم کربوهیدرات بوده که 20 گرم آن شکر است. فیبر دارای چگالی 2 تا 3 گرم است. شما می‌توانید از شکلات در رژیم کم کربوهیدرات خود استفاده کنید، اما باید مراقب نوع شکلاتی که می‌خورید، باشید. شکلات چربی و قند بالایی دارد، بنابراین اگر قصد رژیم گرفتن دارید بهتر است شکلات تلخ که قند کمتری دارد انتخاب کنید.

 

انواع مختلف شکلات

شکلات انواع مختلف و هر کدام طعم و کاربرد خاص خود را دارند. از پخت و پز گرفته تا هدیه دادن، شکلات‌ها برای هر مناسبتی کاربرد دارند. در این بخش، به برخی از رایج ترین انواع شکلات، استفاده از آنها و نحوه لذت بردن از آن‌ها پرداخته‌ایم:

 

شکلات تلخ

شکلات تلخ محبوب ترین نوع شکلات است و قرن‌هاست که وجود داشته است. شکلات تلخ از دانه‌های کاکائو که تخمیر، برشته شده و با شکر مخلوط شده‌اند تا طعمی ملایم ایجاد کنند، درست می‌شود. شکلات تلخ حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان بوده که برای سلامت کلی مفید است. این نوع شکلات اغلب در دستور العمل‌های پخت، از کیک و کلوچه گرفته تا براونی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان آن را به تنهایی به عنوان یک میان وعده میل کنید. کیفیت شکلات تلخ به درصد کاکائو بالاتر (معمولاً 50 تا 100٪) به همراه محتوای قند کمتر است.

شکلات تلخ

طعم شکلات تلخ

همانطور که قبلا ذکر شد، طعم شکلات تلخ به طور گسترده ای متفاوت است و به دانه، منشاء آن و نحوه تهیه آن بستگی دارد. شکلات تلخ طعم شکلاتی خالص تری دارد که بیشتر طعم دانه کاکائو را نشان می‌دهد. این نوع شکلات برای کسانی که طعم تلخ شکلات را دوست دارند، در کنار قهوه یک خوراکی خوشمزه است. در مقایسه با شکلات شیری، شکلات تلخ طعم تلخ تر و غلیظ‌تری دارد.

فواید سلامتی شکلات تلخ

شکلات تلخ کم کربوهیدرات فواید زیادی دارد. برای مثال، شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به محافظت از سلول‌های شما در برابر آسیب کمک کند. همچنین حاوی فلاونوئیدها است که نشان داده شده است که به کاهش فشار خون و بهبود جریان خون به مغز کمک می‌کند. علاوه بر این، شکلات تلخ منبع خوبی از منیزیم است که برای عملکرد اعصاب و عضلات مهم است.

 

شکلات شیری

شکلات شیری نوع شیرین تری از شکلات تلخ کلاسیک است که با مواد جامد شیر و کره کاکائو درست می‌شود. این نوع شکلات در سال‌های اخیر به دلیل بافت خامه ای و عطر و طعم شدید آن بسیار محبوب شده است. شکلات شیری اغلب در دسرها به ویژه برای درست کردن گاناش و فوندوی شکلاتی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن به عنوان دیپ میوه استفاده کرد یا حتی به تنهایی از آن طعم بی نظیر آن لذت برد.

شکلات شیری

محتوای کاکائو در شکلات شیری

به طور معمول، شکلات شیری حاوی بین 10 تا 50 درصد کاکائو است، اگرچه برخی موارد که در غلظت‌های بالاتری تولید می‌شوند، مرغوب تر هستند. شکلات شیری، کاکائویی پایین‌تری نسبت به شکلات تلخ داشته، بنابراین طعم ملایم‌تری دارد. از آنجا که شکلات شیری، حاوی مواد کمتری بوده و از گیاه کاکائو تهیه می‌شود، اغلب ارزان تر از شکلات تلخ است.

محتوای شیر

یکی از بزرگترین تمایز بین شکلات شیری و شکلات تلخ، این است که یکی شیر دارد و دیگری شیر ندارد. برای اینکه یک محصول برچسب «شکلات شیری» داشته باشد، باید حاوی حداقل 12 درصد مواد جامد شیر باشد. این شیر بسته به دستور شکلات به صورت مایع، پودر یا چربی ترکیب می‌شود.

علاوه بر شیر و درصد کمتر کاکائو، شکلات شیری با شکلات تلخ تفاوت دارد زیرا معمولاً حاوی قند بیشتری است. این بدان معنی است که طعم شیرین‌تر، نرم‌تر و ملایم‌تری خواهد داشت. همچنین به این معنی است که شکلات شیری از نظر طعم کمی یکنواخت‌تر است.

بافت شکلات شیری

به طور معمول، شکلات شیری بافت خامه‌ای و نرم‌تری نسبت به شکلات تلخ دارد. این موضوع به لطف این واقعیت است که حاوی شیر تغلیظ شده یا پودر شده بوده که به عنوان یک امولسیفایر عمل می‌کند و به صاف شدن شکلات و کاهش توده‌ها کمک می‌کند. شکلات شیری همچنین ممکن است حاوی چربی‌های اضافی باشد که آن را غنی تر، خامه‌ای تر و پر کالری تر از شکلات تلخ می‌کند.

طعم‌های مکمل

از آنجایی که شکلات شیری، شیرین است، مکمل بسیاری از طعم‌های منحصر به فرد است. به همین دلیل از آن در کنار ترکیب‌های کلاسیک مانند میوه، آجیل، کوکی، کارامل، قهوه و تافی و همچنین همراه‌های غیرعادی‌تر مانند بیکن و ترشی استفاده می‌شود. از شکلات شیری می‌توان به عنوان نوعی افزودنی برای خوراکی‌ها ترد و خامه‌ای مانند بادام زمینی، برنج ترد، انواع کیک، کره فندق، تافی و غیره استفاده کرد.

فواید سلامتی شکلات شیری

اگرچه شکلات شیری بی نهایت خوشمزه است، اما حاوی غلظت بالایی از ترکیبات سالم مانند شکلات تلخ نیست. این به این دلیل است که این ترکیبات از کاکائو به دست می‌آیند که به مقدار کمتری در شکلات شیری یافت می‌شود. علاوه بر این، شکلات شیری حاوی قند و چربی بیشتری است، دو ماده ای که با مشکلات سلامتی مانند دیابت و چاقی مرتبط هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که شکلات شیری حاوی صفر ترکیب سالم است. هنوز هم آنتی اکسیدان‌ها و ریزمغذی‌هایی دارد که می‌تواند به سلامت شما کمک کند. البته به شرطی که در حد اعتدال مصرف شود.

 

شکلات سفید

شکلات سفید اولین بار در سال 1936 توسط نستله معرفی شد، شکلات سفید یک پدیده نسبتاً جدید است. این خوراکی شیرین برای پخت کلوچه، کیک و سایر دسرهای خوش طعم استفاده می‌شود. در حالی که شکلات سفید ممکن است از قبل‌ترها وجود داشته باشد، اما اولین بار به عنوان راهی برای استفاده از شیر خشک باقی مانده در عواقب جنگ جهانی اول تولید شد.

شکلات سفید

ترکیبات شکلات سفید

شکلات سفید از شکر، شیر و کره کاکائو درست می‌شود. درست مانند سایر شکلات‌ها، شکلات سفید با دانه‌های کاکائو شروع می‌شود. در طی فرآیند تصفیه، دانه‌ها خرد، آسیاب شده و به شکل کره کاکائو جدا می‌شوند. شکلات شیری و تلخ حاوی دانه کاکائو هستند، اما شکلات سفید فقط کره کاکائو دارد. مواد دیگری مانند شکر و شیر برای بهبود طعم به شکلات سفید اضافه می‌شوند.

آیا شکلات سفید یک شکلات واقعی است؟

برخلاف آنچه ممکن است شنیده باشید، شکلات سفید در واقع نوعی شکلات است. مطمئنا، ممکن است ظاهر یا طعم شکلاتی نداشته باشد، اما شکلات سفید حاوی کره کاکائو است، که کلید اثبات این است که شکلات سفید در نهایت یک شکلات واقعی است. طبق گفته FDA، برای اینکه شکلات سفید به عنوان یک شکلات «واقعی» در نظر گرفته شود، باید حداقل 20 درصد کره کاکائو داشته باشد. هنگام خرید شکلات سفید در فروشگاه، بسته بندی و مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که شکلات سفید واقعی و باکیفیت دریافت می‌کنید.

شکلات سفید چه طعمی دارد؟

اگر تا به حال شکلات سفید را امتحان نکرده اید، خیالتان راحت که شکلات سفید طعم شیرینی دارد. این نوع از شکلات دارای بافتی کره‌ای با رایحه‌هایی از وانیل و خامه تازه است.

 

چیپس شکلاتی

چیپس‌های شکلاتی تکه‌های کوچک شکلات هستند که در اشکال و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند. این خوراکی‌های کوچک برای پخت کلوچه، براونی و سایر دسرها عالی هستند. همچنین می‌توان آن‌ها را ذوب کرد تا رویه‌ای خوشمزه برای بستنی یا میوه ایجاد شود.

 

شکلات کوورتور

شکلات کوورتور نوعی شکلات با کیفیت است که از کره کاکائو، شکر و مواد جامد کاکائو تهیه می‌شود. بسیاری از شکلات‌سازان و سرآشپزهای حرفه‌ای از این نوع شکلات برای ایجاد دسر یا تزئینات زیبا استفاده می‌کنند. شکلات کوورتور بافتی صاف و براق دارد که به راحتی در دهان ذوب می‌شود.

به طور کلی این موارد، اصلی‌ترین انواع مختلف شکلات موجود در بازار هستند. اگر قصد پخت یک خوراکی شیرین خوشمزه یا هدیه دادن به یک دوست را دارید، می‌توانید از هر یک از انواع شکلات به در مدل‌های مختلف استفاده کنید. اگر به شکلات علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم کمی وقت بگذارید و دنیای خوشمزه شکلات را کشف کنید!

 

چگونه در حد اعتدال از مصرف شکلات لذت ببریم؟

در حالی که از شکلات به میزان مناسب در رژیم غذایی خود استفاده کنید، برای سلامتی شما مفید است. شکلات تلخ حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات است که می‌تواند در رژیم کتوژنیک استفاده شود. با این حال، باید میزان مصرف را کنترل کنید. اگر قصد رژیم گرفتن دارید، بهتر است شکلات تلخ با 70 درصد کاکائو را انتخاب کنید تا از حد مجاز مصرف کربوهیدرات تجاوز نکنید.

کره کاکائو که از دانه‌های کاکائو به دست می‌آید و برای تهیه شکلات استفاده می‌شود، به صورت خام هیچ کربوهیدراتی ندارد. کربوهیدرات‌ها زمانی تولید می‌شوند که از شکر، مواد جامد کاکائو و سایر مواد برای تهیه شیرینی‌های شکلاتی استفاده شود. به طور متوسط در هر وعده 100 گرم شکلات، 46 گرم کربوهیدرات و 598 کالری در هر وعده وجود دارد. افزایش درصد کاکائو باعث افزایش کل چربی و چربی اشباع شده و همچنین کاهش کربوهیدرات و قند می‌شود.

 

جمع بندی

با انتخاب نوع مناسب شکلات برای میان وعده و اطمینان از اینکه روزانه مقدار متوسطی از آن را مصرف می‌کنید، می‌توانید از طعم و فواید سلامتی آن لذت ببرید بدون اینکه به عواقب ناخوشایند مصرف بیش از حد شکلات مبتلا شوید. به هر حال انتخاب با شماست!

شما می‌توانید انواع مختلف شکلات شیری، شکلات تلخ، شکلات سفید و شکلات کاکائویی را در اشکال و مدل‌های مختلف در هیوا تجارت کیمیا بیابید. برای خرید انواع مختلف شکلات پیشنهاد می‌کنیم از صفحه محصولات ما دیدن کنید.

 

نظرات کاربران

1 نظر ثبت شده است

  1. دکتر تغذیه معصومه محمدی 1402/09/22 پاسخ

    بسته به برند، ۲۸ گرم شکلات تلخ ۷۰ تا ۸۵ درصد، حاوی حداکثر ۱۳ گرم کربوهیدرات و ۳ گرم فیبر است که به این معنی است که حدود ۱۰ گرم کربوهیدرات خالص دارد.

نظر خود را وارد کنید