اکثر مردم از این واقعیت آگاه نیستند که هر حالت ذهنی (حالت جریان یا حمله پانیک) از اثرات بیوشیمیایی و شیمیایی مغز است. در هر یک از حالات ذهنی که تجربه می‌کنیم، مولکول‌های خاصی در مغز و خون ما در گردش هستند. ما می‌توانیم این مواد شیمیایی در گردش را از طریق تغذیه، سبک زندگی، محیط و رفتار تعدیل کنیم. مصرف شکلات در صبح از جمله رفتارهایی است که می‌تواند به این موضوع کمک کند. در این نوشتار از هیوا شکلات به این موضوع پرداخته و برخی دلایل جذابیت شکلات برای صبحانه را بررسی کرده‌ایم؛ تا انتها همراه ما باشید.

 

شکلات در ذهن شما می‌کند؟

در سطح مولکولی، حالت جریان دارای نشانه ای است که در پنج ماده شیمیایی کلیدی مغز از جمله نوراپی نفرین، دوپامین، آناندامید، سروتونین و اندورفین بیان می‌شود. شکلات یکی از معدود مواد غذایی است که تمام پنج ماده شیمیایی مغز را تحریک می‌کند. شکلات بلوک‌های ساختمانی برای این مواد شیمیایی دارد، علاوه بر این، به دلیل صدها ماده شیمیایی گیاهی موجود در شکلات باعث می‌شود مغز ما تعداد بیشتری از آنها را ایجاد کند.  ترکیبات شکلات به جریان مواد شیمیایی کمک می‌کند تا برای مدت طولانی‌تری در مغز باقی بمانند.

شکلات یکی از غنی‌ترین منابعی است که محققان آن را «مولکول سعادت» نامیده‌اند! مغز ما به طور طبیعی زمانی که در حالت جریان هستیم مقدار زیادی مولکول سعادت (آناندامید) تولید می‌کند. با خوردن شکلات به صورت تکه‌های شکلات، شکلات داغ، کاکائو و غیره می‌توانیم عمدا سطح این مولکول سعادت را افزایش دهیم. شکلات همچنین ترکیباتی دارد که باعث می‌شود مدت زمانی بیشتری احساس نشاط و شادی داشته باشید.

به هر حال، آناندامید به همان گیرنده‌هایی متصل می‌شود که ترکیبات فعال در ماری جوانا انجام می‌دهند. گیرنده‌هایی که نه تنها در مغز بلکه در سراسر بدن ما وجود دارند و بخشی از سیستم اندوکانابینوئید هستند که اضطراب را کاهش می‌دهند، به بدن و ذهن ما کمک می‌کنند تا با استرس کنار بیایند و احساس شادی و لذت را افزایش می‌دهند. آناندامید بر حافظه، خواب، اشتها و گیرنده‌های درد، از جمله فرآیندهای مهم دیگر، تأثیر می‌گذارد.

یکی از مزایای بزرگ شکلات افزایش گردش خون در مغز است که با عملکرد بالا، سلامت مغز و روان بهتر، پیشگیری از زوال عقل، شکل گیری حافظه و توانایی‌های یادگیری مرتبط می‌باشد.

 

6 دلیل برای اینکه چرا باید شکلات صبحانه بخورید؟!

شکلات یک ماده مغذی است که اسپانیایی‌ها از آن به عنوان طلای سیاه یاد می‌کنند. شکلاتی که عاری از قندهای تصفیه شده، گلوتن و سویا است، انرژی خالصی به شما می‌دهد، بدون این‌که احساس بدی بعد از مصرف آن داشته باشید. کاکائو همچنین حاوی مواد معدنی و ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاوانول‌های متعددی است که برای سلامت جسمی و روانی شما بسیار مفید است.

 

جذابیت شکلات صبحانه

 

توصیه می‌شود شکلات را بیشتر در صبح‌ها مصرف کنید تا انرژی بیشتری در طول روز داشته باشید. شما می‌توانید شکلات صبحانه را برای این منظور به وعده صبحانه خود اضافه کرده و از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید. اما دلایل جذابیت شکلات صبحانه چیست و چرا بهتر است شکلات را در صبح مصرف کنیم؟! این دلایل به شرح زیر است:


شکلات یک تقویت کننده خلق و خو و ضد افسردگی طبیعی است.

احساس سرخوشی پس از مصرف شکلات صبحانه به دلیل مواد شیمیایی منحصر به فردی است که با جذب کاکائو در بدن آزاد می‌شود. مواد شیمیایی مانند سروتونین، آناندامید، فنیل اتیلامین و مگا اندورفین‌ها پیام سیری را به مغز می‌فرستند. تصور می‌شود که ترشح سروتونین در مغز، اضطراب، شادی و خلق و خو را تنظیم می‌کند و باعث ایجاد حس سلامتی و نشاط در اول صبح می‌شود. احساس خوشبختی که با مصرف شکلات به دست می‌آورید به دلیل انتشار ماده شیمیایی آرامش‌بخش آناندامید در مغز است.

کاکائو همچنین حاوی N-acylethanolamines است که گفته می‌شود به طور موقت سطح آناندامید را در مغز افزایش داده و در نتیجه آرامش نهایی و شبیه سازی احساس دراز کشیدن در یک ساحل داغ زیر آفتاب در جایی استوایی را برای شما به ارمغان می‌آورد.

فنیل اتیل آمین (PEAs)، نوعی ترکیبات شیمیایی است که در مغز و در حالاتی مانند زمان عاشقی آزاد می‌شود. این ترکیب شیمیایی با خوردن شکلات نیز آزاد می‌شود. به همین دلیل است که با خوردن شکلات صبحانه احساسات گیج و بی قراری که در زمان عاشقی تجربه می‌کنید را مجدداً احساس خواهید کرد. کاکائو همچنین ترشح اندورفین را تحریک می‌کند. این ماده که توسط بدن به عنوان یک پاسخ طبیعی به استرس، ترس یا درد ایجاد می‌شود، این احساس را به ما القا کرده که همه چیز خوب است.

 

شکلات صبحانه حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به چای سبز است.

شکلات مملو از فلاوانول‌ها است؛ فلاوانول‌ها آنتی‌اکسیدانی هستند که از آسیب‌های ناشی از اکسیدان‌هایی که روزانه در معرض آلودگی هوا، دود سیگار و الکل جذب می‌شوند، جلوگیری می‌کنند. با مقایسه‌هایی که صورت گرفته است، شکلات حاوی مقدار بیشتری از این آنتی اکسیدان‌های ضروری نسبت به چای سبز (و سیاه) است. بنابراین توصیه می‌شود در وعده صبحانه به جای چای، از شکلات صبحانه استفاده کنید.

 

شکلات پر از مواد مغذی برای بدن است.

پیشنهاد می‌کنیم در وعده صبحانه خود بیشتر از شکلات صبحانه استفاده کنید تا از مواد معدنی و مغذی موجود در شکلات بهره‌مند شوید. شکلاتی که به ویژه حاوی هیچ قند تصفیه شده، گلوتن و سویا نیست، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری را که بدن برای عملکرد خوب به آن نیاز دارد، از جمله کلسیم، روی، مس، منیزیم، منگنز، آهن و پتاسیم و ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، A، C و E به بدن اضافه می‌کند. شکلات در خالص ترین شکل خود یکی از غنی ترین مواد غذایی فوق العاده در جهان است.

 

شکلات باعث سلامت قلب می‌شود.

خوردن شکلات تلخ مانند یک تمرین ورزشی برای قلب است. اگر شکلات تلخ در وعده صبحانه مصرف شود به بازیابی انعطاف پذیری عروق کمک کرده و همچنین از چسبیدن گلبول‌های سفید به دیواره رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. مواد مغذی ضروری موجود در کاکائو می‌تواند با کاهش لخته شدن خون، گشاد شدن عروق خونی، تنظیم ضربان قلب و بهبود گردش خون، کاهش سطح کلسترول بد و فشار خون به کاهش خطر حملات قلبی و سکته کمک کند.

 

شکلات صبحانه بدن شما را خوش فرم نگه می‌دارد.

خوردن چند تکه شکلات در صبح یا شکلات صبحانه بدون قند می‌تواند به تنظیم اشتهای شما و کاهش خطر پرخوری در طول روز کمک کند. این مهارکننده‌های MAO (مونوآمین اکسیداز) موجود در کاکائو هستند که مسئول کنترل اشتهای شما می‌باشند. این مهارکننده‌های MAO موجود در کاکائو به سروتونین و سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی اجازه می‌دهند تا در مغز گردش کرده و به بازسازی و جوان‌سازی بدن کمک کنند، همچنین با کاهش میل به پرخوری، به کاهش وزن به طور طبیعی کمک خواهند کرد.

 

شکلات می‌تواند زوال عقل را بهبود بخشد.

محققان می‌گویند که مصرف منظم شکلات در وعده صبحانه می‌تواند به محافظت در برابر زوال عقل و عملکرد شناختی طبیعی مرتبط با افزایش سن کمک کند. هر چیزی از حافظه دیداری گرفته تا سازماندهی، حافظه کاری، اسکن و استدلال انتزاعی با مصرف منظم شکلات بهبود می‌یابد. مصرف مقدار کمی شکلات صبحانه در وعده صبح می‌تواند برای بدن و سلامت کلی شما معجزه کند.

 

دستور تهیه شکلات صبحانه

شما می‌توانید به راحتی در خانه برای وعده صبحانه خود شکلات صبحانه درست کنید، برای این منظور به مواد زیر نیاز خواهید داشت:

  • فندوق
  • پودر کاکائو
  • شیر یا آب نارگیل

 

شکلات صبحانه

 

برای درست کردن شکلات صبحانه خانگی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • فندق‌ها را در تابه ای خشک روی حرارت متوسط برشته کنید تا طلایی شوند، مدام هم زده، سپس در غذاساز بریزید تا کاملاً خرد شود.
  • پودر کاکائو را به شیر یا آب نارگیل اضافه کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید. به مدت 3 دقیقه یا تا زمانی که به غلظت دلخواهتان برسد حرارت دهید. در صورت نیاز می‌توانید مقداری شیر برای رقیق شدن به آن اضافه کنید.
  • در نهایت حرارت را خاموش کرده و فندوق‌های پودر شده را به آن اضافه کنید.

شما می‌توانید این شکلات صبحانه را با نان تست یا به همراه ماست یونانی و میوه‌های تازه سرو کنید. همچنین می‌توانید مقداری پودر دارچین به آن اضافه کرده و جذابیت شکلات صبحانه خود را افزایش دهید.

 

طرز تهیه اوتمیل شکلات برای صبحانه

یکی از بهترین راه‌ها برای بهره‌مندی از خواص بی‌نظیر شکلات در وعده صبحانه درست کردن اوتمیل شکلات است. عنصر اصلی اوتمیل بلغور جو دوسر است که انرژی فوق العاده‌ای به شما داده و گزینه‌ای عالی برای صبحانه ورزشکاران محسوب می‌شود. برای درست کردن اوتمیل شکلات می‌توانید از انواع میوه‌ها، طعم‌ها و مواد غذایی مقوی استفاده کنید. در زیر یکی از روش‌های درست کردن اوتمیل شکلاتی برای صبحانه را معرفی کرده‌ایم:

مواد مورد نیاز:

  • موز
  • شیرین کننده (عسل، افرا، خرما و...)
  • جو دوسر
  • شکلات تخته‌ای یا پودر کاکائو
  • کره بادام زمینی
  • دارچین و ادویه‌های مختلف متناسب با سلیقه خودتان

مراحل درست کردن اوتمیل شکلاتی برای صبحانه:

  • شیرین کننده را با نصف یک موز له شده مخلوط کنید، بقیه موز را برش زده و برای روی اوتمیل نگه دارید.
  • موز له و شیرین شده را به بلغور جو دو سر اضافه کرده و هم بزنید.
  • شکلات تخته‌ای را بن ماری کرده و به مواد اضافه کنید. همچنین می‌توانید از پودر کاکائو نیز استفاده کنید.
  • 1 قاشق غذاخوری از ترکیب ادویه مانند دارچین، زنجبیل، هل و... را به ترکیب خود اضافه کنید تا اوتمیل شما طعم دلچسب‌تری پیدا کند.
  • در انتها می‌توانید مقداری کره بادام زمینی به آن اضافه کنید تا طعم ملایمی پیدا کند.
  • در نهایت همه مواد را درون غذاساز ریخته و به خوبی مخلوط کنید تا ترکیب نرمی ایجاد شود.

پس از پایان ترکیب، از شیرین کننده و موزهای خورد شده بر روی اوتمیل خود استفاده کنید. برای جذاب‌تر شدن اوتمیل شکلاتی خود می‌توانید از آجیل‌هایی مانند بادام، گردو، بادام هندی، پسته و نارگیل استفاده کنید. در ضمن انواع توت مانند توت فرنگی، شاه توت، تمشک، زغال اخته و حتی گیلاس طعم بی‌نظیری به اوتمیل شکلات شما می‌دهند.

به هر حال اگر از طرفداران شکلات صبحانه هستید، می‌توانید با مصرف آن در وعده صبحانه در تمام طول روز احساس خوشایندی داشته و از مزایای بی‌نظیر شکلات در اول صبح برخوردار شوید. در پایان اگر تمایل داشتید، نظر خود را در مورد این ترکیب بی‌نظیر صبحگاهی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.


 

نظرات کاربران

هیچ نظری ثبت نشده است

نظر خود را وارد کنید