شکلات تلخ (Dark chocolate)، شکلاتی است که بدلیل اضافه نشدن جامدات شیر در آن طعم خشک و نیمه شیرینی دارد. اجزای تشکیل دهنده شکلات تلخ نظیرلوبیای کاکائو، شکر، برخی از امولسیفایرها و طعم دهنده هایی نظیر وانیل است. هر چه شکلات تلخ، درصد کره کاکائو و قند کمتری داشته باشد طعم تلخ آن بیشتر خواهد بود. از این رو دارای خواص زیادی برای حفظ سلامتی قلب، زیبایی، کاهش وزن تا رفع استرس و موارد دیگری برای سلامتی بدن ما به ارمغان می آورد.

 

درصد های متفاوت شکلات تلخ

درصدهای درج شده بر روی شکلات های تلخ نشان دهنده درصد کاکائو استفاده شده در آن است. درصد کاکائو بیشتر مناسب هر ذائقه ای نمی باشد و این نوع شکلات را کسانی که به شکلات تلخ علاقه دارند می پسندند؛ در غیر اینصورت باید شکلات های تلخی که با درصد کمتر کاکائو مانند 60 درصد هستند را برای مصرف انتخاب کنید.

تلخی 20 درصدی شکلات

این نوع شکلات به دلیل مقدار ناچیزی کره کاکائو تا حد زیادی شکلات تلخ محسوب نمی شود.

تلخی 30 تا 35 درصدی شکلات

این شکلات دارای مقدار کمی کاکائو برای عموم قابل استفاده است.

تلخی 50 درصدی شکلات

این نوع شکلات دارای طعم تلخ و کافئین زیادی است که مصرف آن برای افراد مبتلا به بی خوابی، رفلاکس و ترش معده و تحت دیالیز مناسب نیست.

تلخی 75 درصدی شکلات

از میزان تلخی زیادی برخوردار است و برای علاقه مندان شکلات تلخ قابل تحمل است.

تلخی 97 درصدی شکلات

این شکلات کاملا تلخ بوده هرچند ویژگی های بی شماری دارد ولی اصولا با همه ی سلیقه ها هماهنگی ندارد و به شدت محرک معده بوده، مصرف آن با معده خالی توصیه نمی شود.

 

بهترین درصد مصرف شکلات تلخ چقدر است؟

درصد کاکائو در شکلات تلخ مهم است. هرچه شکلات کاکائوی بیشتری داشته باشد، تیره‌تر و احتمالاً فواید سلامتی بیشتری دارد. با افزایش درصد کاکائو، مواد افزودنی دیگر به شکلات تلخ کاهش می‌یابد. شکلات تلخ معمولاً حاوی 50 تا 90 درصد کاکائو است. ممکن است برخی از شکلات‌هایی که تیره به نظر می‌رسند، قند یا لبنیات تصفیه‌شده بالایی داشته باشند. پزشکان توصیه می‌کنند شکلاتی را انتخاب کنید که حداقل 70 درصد کاکائو داشته باشد.

خواص بیشمار شکلات تلخ

نحوه نگهداری شکلات تلخ

شکلات تلخ بدلیل اینکه از کره کاکائو درست می شود شرایط نگهداری آن برای حفظ تازگی و مرغوبیت بسیار مهم است. به همین دلیل به بیان راهکارهای تازه برای تازه نگه داشتن شکلات تلخ می پردازیم.

شکلات تلخ به سرعت بوی اطراف خود را جذب می کند و طعم واقعی خود را از دست می دهد بنابراین باید آنرا در بسته بندی های مخصوص خود درون یک محفظه شیشه ای در یک مکان خشک و خنک با دمای 60الی70 درجه سانتی گراد و با رطوبت موجود 55 درصد نگهداری کنید. در فصول گرم مانند تابستان به دلیل آب شدن فوری شکلات بهتر است با محفظه شیشه ای در یخچال نگهداری شود.

در بعضی مواقع سفیدک و یا شکوفه های سفید کریستالی بدلیل تغییرات دما بر روی شکلات مشاهده می شود که این رویداد به این معنی نیست که شکلات فاسد شده و یا غیر قابل مصرف است. این مشکل به این دلیل است که در تولید آن از فرآوری نامناسب و از چربی ها و روغن های جایگزینی به جزء کره کاکائو استفاده شده است و همچنین نوسانات دمایی و نگهداری نامناسب هم تاثیر بسزایی بر روی بافت شکلات دارد.

خواص سلامتی شکلات خوردن

12 خواص شکلات تلخ که حتما باید بدانید!

در این بخش از نوشتار به بررسی مزایای مصرف شکلات تلخ برای سلامتی بدن می پردازیم:

درمان افسردگی

به دلیل منیزیم موجود در شکلات تلخ، گزینه مناسبی برای تقویت روحیه و آرامش بخش است. شکلات تلخ حاوی ترکیباتی مانند تئوبرومین، تیرامین و فنیل اتیل آمین محرک قوی بوده و به انتقال سیگنال های عصبی در مغز کمک می کند. بنابراین می تواند یک ضدافسردگی طبیعی و نشاط آور بشمار آید.

بهبود خلق و خو

پژوهش های اخیر نشان داده است،اندروفین بدن شما بر اثر مصرف شکلات تلخ افزایش می یابد که این هورمون باعث کاهش افسردگی و پیشگیری از بروز اختلالات ذهنی می شود و فرد احساس آرامش بیشتری نسبت به زندگی و مسائل اطراف خود پیدا می کند. به همین دلیل با مصرف روزانه تکه ای از شکلات تلخ می توانید غم و غصه های خود را به فراموشی بسپارید.

سرشار از آنتی اکسیدان ها

دانه های کاکائو منبع غنی از آنتی اکسیدانهای طبیعی مانند فلاونول هستند که ویژگی های ضدالتهابی دارند. تنشهای محیطی مانند گرما، سرما و آلودگی هوا سبب ایجاد رادیکال های آزاد در بدن می شود و فلاونوئیدها با مهار کردن این رادیکال های آزاد از فعالیت تکثیر بیش از حد سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کند. بنابراین با مصرف شکلات تلخ می توانید با اثرات منفی رادیکال های آزاد در بدنتان مبارزه کنید.

بهبود توانایی مغزی

 بررسی های علمی نشان می دهد که ماده ای به نام لاوادو در شکلات تلخ وجود دارد که می تواند به بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از ابتلا به بیماری های تخریب کننده اعصاب روان مانند آلزایمر، پارکینسون کمک کند. در واقع مصرف شکلات تلخ می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی مغز داشته باشد.

لاغری و کاهش وزن

شکلات تلخ حاوی ترکیباتی نظیر پتاسیم، آهن، منیزیم و مقدار کمی کلسیم و ویتامین B12 می باشد، حدود 100گرم از شکلات تلخ 546 کالری انرژی به بدن می رساند که این خود عامل چاقی می شود. در نتیجه متخصصان تغذیه توصیه می کنند روزانه شکلات تلخ به مقدار 28.4 گرم 20دقیقه قبل از غذا مصرف شود. کافئین و اپیکاتچین موجود در شکلات تلخ متابولیسم و سوخت ساز بدن را افزایش می دهد و موجب کاهش وزن می شود.

شکلات برای لاغری

تامین پروتئین

درهر 100 گرم ازشکلات تلخ حدود 7/79 گرم پروتئین وجود دارد. برای کسانی که احتیاج به این میزان مصرف پروتئین دارند، این مقدار بسیار مناسب است. از این افراد می توان به ورزشکاران اشاره کرد، جهت تقویت عضلات بدن شکلات تلخ نقش بسزایی دارد اما در مصرف آن باید احتیاط کنند چون استفاده بیش از حد آن خواص مثبتی که برای ورزشکاران و بدنسازان دارد را از بین میبرد.

افزایش سطح کلسترول خوب

در بدن دو نوع کلسترول می­ تواند وجود داشته باشد. کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL). کلسترول بد باعث ایجاد انواع مشکلات قلبی عروقی، مسدود شدن رگ­های مغز و در نتیجه سکته مغزی می­ شود. محققان نشان دادند که مصرف شکلات تلخ ممکن است کلسترول خوب بدن را افزایش دهد.

سلامت چشم

شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدانی قوی بنام فلاوانول است که بطور معجزه آسایی تاثیر مثبتی بر روی سلامت چشم و بیماری های مختلف چشمی دارد. به طور یقین مصرف روزانه کمی شکلات تلخ علاوه بر مزایای آن بر شاد بودن و سلامت قلب باعث می شود که دید بهتری داشته باشید.

بهبود مقاومت به انسولین

 بیماری دیابت به خاطر حجم زیاد قند یا گلوکز در خون ایجاد می شود. در نتیجه پانکراس قادر به ترشح هورمون انسولین در بدن نمی باشد و یا اینکه در برابر میزان ترشح کم انسولین مقام می شود و نمی تواند قند موجود در خون را بسوزاند.

تحقیقات در مورد شکلات تلخ نشان داده است که شکلات تلخ عاری از موادی مانند قند، رنگ افزاها یا شیرین کننده ها است. بنابراین با مصرف روزانه 48 گرم شکلات تلخ 70 درصد می توان میزان گلوکز خون را کاهش داد و منجر به بهبود و یا کاهش مقاومت انسولین شد.

 درمان ریزش مو

شکلالت تلخ حاوی مقادیر بالای آهن است که گردش خون در پوست را افزایش داده و برای پیشگیری و درمان ریزش مو مفید می باشد. اگر احساس کردید مدتی است که ریزش مو پیدا کردید، سعی کنید از شکلات تلخ بیشتر استفاده کنید.

کبد چرب

طبق تحقیقات محققان ایتالیایی، شکلات تلخ بدلیل مقادیر زیادی آنتی اکسیدان خطر ابتلا به هپاتیت و بیماری کبد چرب را در افراد کاهش می دهد.

یک لایه بردار خوب برای درخشش پوست

روزانه پوست ما با آلودگی هوا،سرما و گرما در تماس است که موجب ایجاد رادیکال های آزاد در بدن می شود، یکی از اثرات آن ایجاد لایه سلول های مرده بر روی پوست می شود. شکلات تلخ بدلیل داشتن کافئین، با مصرف کردن آن گردش خون را در بدن افزایش می دهد و سلول های تازه شروع به رشد می کند و سلول های مرده کم کم از سطح  پوست دفع می شوند. اگر دقت کرده باشین بسیاری از کرم های لایه بردار صورت حاوی کافئین هستند.

ماسک پوست با شکلات

خاصیت شکلات تلخ برای سلامتی

شکلات تلخ با کیفیت خوب فواید و خواص زیادی برای سلامتی دارد. شکلات تلخ از گیاهی تولید شده که برای ایجاد پیچیدگی زیاد تخمیر می‌شود، بنابراین مخلوطی از فیبر و پروتئین و بسیاری از مواد مغذی ضروری و همچنین مواد شیمیایی دفاعی به نام پلی فنول‌ها می‌باشد. برخی از خواص و فواید شکلات تلخ برای بدن به صورت زیر بیان می‌شود:

  1. حاوی مواد مغذی و فیبر

شکلات تلخ که حداقل 70 درصد آن کاکائو است، دارای مقدار زیادی مواد مغذی ضروری است. سرشار از آهن، منیزیم، مس و منگنز است. همچنین حاوی کلسیم، پتاسیم و روی و همچنین مقادیری از ویتامین‌های A، B، E و K است. به طور متوسط یک تخته شکلات تلخ 100 گرمی حدود 10 گرم فیبر دارد که برای سلامت روده شما مفید است. بیشتر شکلات‌های تلخ حاوی مقداری کره کاکائو هستند که منبع اسید اولئیک چربی سالم برای قلب است.

  1. تامین آنتی اکسیدان

از خواص شکلات تلخ می‌توان به تامین آنتی اکسیدان بدن اشاره کرد. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی در برخی غذاها هستند که می‌توانند از آسیب به سلول‌های بدن جلوگیری کنند. پلی فنول‌ها، مواد شیمیایی دفاعی طبیعی دانه کاکائو، نوعی آنتی اکسیدان هستند. برخی از پلی فنول‌ها در طول فرآیند تولید از بین می‌روند. با این حال، برخی از پودرهای کاکائو آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به میوه‌های مانند زغال اخته و انار دارند.

  1. کمک به سلامت روده

مانند پلی فنول‌های موجود در میوه‌ها، آجیل‌ها و دانه‌ها، شکلات تلخ نیز به سلامت روده شما کمک می‌کند. کاکائو همچنین یک پری بیوتیک است، نوعی فیبر که باکتری‌های روده شما آن را هضم می‌کنند. کاکائو همچنین می‌تواند به تولید باکتری‌های خوب روده کمک کند.

  1. حمایت از سلامت قلب و فشار خون

فلاوانول‌ها یک پلی فنول در شکلات هستند و تئوبرومین یکی دیگر از ترکیبات طبیعی کاکائو است. تحقیقات هر دو را با بهبود عملکرد رگ‌های خونی، کاهش فشار خون و کاهش خطر بیماری قلبی در افراد با و بدون شرایط سلامتی قبلی مرتبط دانسته است. بنابراین می‌توان از دیگر خواص شکلات تلخ به تاثیر بر سلامت قلب و فشار خون اشاره کرد.

  1. بهبود سطح کلسترول

پلی فنول‌ها همچنین برای کلسترول خون مفید هستند. مطالعات نشان می‌دهد که آنها نه تنها سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهند، بلکه سطح کلسترول بد را نیز کاهش می‌دهند و عملکرد کلی بدن را بهبود می‌بخشند. با این حال، قند و چربی اشباع شده موجود در شکلات تلخ، اگر بیش از حد مصرف شود، می‌تواند تأثیر منفی بر سطح کلسترول داشته باشد.

  1. بهبود و تقویت عملکرد مغز

از دیگر فواید شکلات تلخ می‌توان به تقویت عملکرد مغز اشاره کرد. تحقیقات فلاوانول‌های موجود در شکلات تلخ را با بهبود سطح اکسیژن، عملکرد اعصاب و جریان خون در مغز مرتبط دانسته است. این فلاوانول‌ها همچنین با افزایش رشد و فعالیت سلول‌های عصبی در نواحی مغز مرتبط با یادگیری و حافظه، به ویژه هیپوکامپ مرتبط هستند. تحقیقات همچنین نشان داده است که فلاوانول‌ها موجود در شکلات تلخ می‌تواند از زوال عقل و آلزایمر جلوگیری کند.

  1. بهبود خلق و خو

بسیاری از دوستداران شکلات بر این باورند که یکی از خواص شکلات تلخ بهبود خلق و خو است. فلاونول‌های موجود در شکلات تلخ ترشح اندورفین را تحریک و به سلامت روان کمک می‌کند. ترکیبات کاکائو همچنین در تولید سروتونین، یک انتقال دهنده عصبی که خلق و خو را تقویت می‌کند، نقش دارند.

 

کلام آخر

از اینکه مصرف شکلات تلخ با طعم لذت بخش و بینظیرش از سلامتی روح تا جسم محافظت می کند و امروزه جزء یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین تنقلات در اجتماع امروزی شناخته شده است و خواص زیادی را در بر دارد باید در خوردن آن تعادل برقرار شود، زیرا اسراف و زیاده روی در هر چیزی موجب بروز مشکلاتی می شود.

شکلات های تلخ با درصد کاکائو متفاوت در برند های معتبر و شناخته شده ایرانی مناسب هر ذائقه ای در فروشگاه اینترنتی هیوا شکلات موجود می باشد به شما پیشنهاد میکنیم از فروشگاه هیوا شکلات حتما دیدن کنید و از نزدیک شاهد کیفیت و قیمت مناسب شکلات های تلخ مختلف باشید.

 

نظرات کاربران

4 نظر ثبت شده است

  1. کیمیا 1401/09/06 پاسخ

    چطوری باید کاکائو را پودر کنیم و از آن برای تزئین استفاده کنیم ؟
  2. 1401/09/06

    به زودی مطالب آموزش که شامل این موارد هم میشه در سایت میگذاریم.
  3. ثریا خانم 1401/09/13 پاسخ

    شکلات چگونه به درمان افسردگی کمک میکند ؟ آیا اینکه شکلات به درمان افسردگی کمک میکند واقعیت دارد ؟
  4. 1401/09/13

    نتایج مطالعه و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف شکلات تلخ تاثیر مثبت بر خلق و خو و تسکین علائم افسردگی دارد.

نظر خود را وارد کنید